torsdag, mars 27, 2008

Idagarna kommer revisorernas rapport om SL:s verksamhet rekordåret 2007.

Jag vill i detta sammanhang framföra mitt stora tack till all personal inom Sl och till dem som jobbar för våra entreprenörer, som varje dag ser till att trafiken fungera så att allt fler åker med kollektivtrafiken och de som åker med oss blir allt nöjdare.

- När vi köper in nya pendeltåg, nya tåg till Tvärbanan o Nockebybanan och nya bussar blir det högre kvalitet för våra resenärer. Men alla förstår att det är dyrare att köra nytt och fräscht än gammalt och slitet.

- Resenärerna har både blivit fler och betydligt nöjdare under förra året. Från december 2006, då socialdemokraterna hade ansvaret, till nu har nöjdheten bland SL:s resenärer ökat från 62 till 72 procent. Det visar att våra satsningar är rätt.

- Ska vi locka fler resenärer är det viktigt att satsa på punktlighet och kvalitet. Det visar all forskning. Under 2007 lyckades SL stärka sin ställning gentemot bilen. 8 av 10 som ska till innerstaden i morgonrustningen väljer att resa med SL. Det är rekord. (Andelen resenärer som valde SL när de reste till och från Stockholm innerstad mellan klockan 06 och 21 ökade från 61 till 64 procent och i morgonrustningens maxtimme från 75 till 77 procent.)

I revisorernas rapport framförs synpunkter på delar av den interna kontrollen inom SL.

Dessa brister har funnits under lång tid och vid har fått ärva dessa från sossestyret. Tyvärr har vi inte lyckats rätta till allt på ett år.

- Nu har vi i den nya styrelsen under min ledning enligt revisorerna vidtagit väsentliga åtgärder och flera förbättringsprojekt har startats. Det är ett bra betyg på vad vi göra för att komma till rätta med bristerna.

- Det har blivit bättre men inte tillräckligt bra. Vi är på rätt väg enligt revisorerna. Personalen med Vd och ekonomidirektör i spetsen har jobbat bra för att vi skall få bättre kontroll över verksamheten.

Vi uppskattar också det samarbete som vi har mellan SL:s styrelse/Vd och revisorerna. Detta samarbete är en viktig del i utvecklingen av verksamhet.

4 kommentarer:

Anonym sa...

snyggt jobbat Christer. Det är så skönt med fokus på kvalitet och punktlighet efter allt trams med öppna spärrlinjer och valfläslmotiverade taxesystem. Jag vill att SL samarbetar med mer Polisen för att få äldre förare i ytterområdena att hålla hastighetsgränserna. Tyvärr kör många för fort med risk för mitt liv.

Anonym sa...

Visst är fokus på kvalitet och punktlighet bra. Äntligen ngn som är tydlig med vad det handlar om. Istället för at SL ska slkänga hundratlas miljoner på satsningar som endast syftar till at kontrollera resenäreerna, en satsning som bevisligen inte kan påvisas ha en positiv effekt på de ekonomiska resultatet, så läggs nu fokus på det väsentliga. En parametar saknas dick i Christers vetenskaplighet. Alla som titat på vad som avgör huruvida kollektivtrafiken är bra, länsam och uppskattad har även med priset som egen åunkt. Var går brytpunkten när priset för resan blir så mycket at färre reser? I dag är det bevislegn för högt det där priset, brytpunkten är redan nådd. Om man vill a en kollektivtrafk som uppfyller den beställning som finns från SLL så bör Christer som han flertal gånger lovat) ha en seriös diskussion kring prissättningen. För minte handlar det om lankningen iaf, det et ju SL sedan flera år tillbaka. Ta med priset i din politik också. Eller nej, det har du ju redan gjort, högre priser lder till färre resande, mer kontroll lder till fler mossnöjda resenärer.

Anonym sa...

Är inte trängselskatten anledningen att andelen kollektivresenärer till innerstaden har ökat? I så fall lär andelen sjunka igen nu när du har höjt SLs priser.

Anonym sa...

"- När vi köper in nya pendeltåg, nya tåg till Tvärbanan o Nockebybanan"...

Var är våra nya tåg, Christer? Vi som bor längs Nockebybanan börjar tröttna på det gamla skrotet! Tydligen har SL (återigen) råkat ut för en leverantör som inte kan leverera i tid. Den 25/4 var det två år sedan vagnarna beställdes. Och vad jag har hört kommer Nockebybanan helt att tömmas på nya vagnar i höst för att klara den tätare trafiken på Tvärbanan, så då får vi tydligen klara oss med gammal materiel. Gissa om våra gamla, med rullatorer och käppar, och småbarnsföräldrar med barnvagnar kommer att bli "glada"....