lördag, mars 22, 2008

Efter denna korta vecka följd av påskledighet på landet kan jag konstatera att styrelsemötet för SL i tisdags var ytterligare ett antal steg mot högre kvalité i kollektivtrafiken.

Vi inom alliansen föreslog vid styrelsemötet att cyklar skall kunna tas ombord på kollektivtrafiken


Jag cyklar gärna själv och cykeln är ett utmärkt komplement till kollektivtrafiken. SL har redan idag, jämfört med andra trafikbolag, mycket generösa villkor för cyklar ombord på pendeltågen.

Nu vill vi se om vi kan utveckla detta. Kanske sker det genom samarbete med andra trafikhuvudmän, eller genom att använda nya eller bättre tekniska lösningar etc. Det kan bli ett spännande projekt för SL att arbeta med.


Effektivare biljettkontroller är ett annat viktigt område.

SL är ett stort företag med ännu större ambitioner. SL måste, precis som alla bolag, effektivisera och se över sin organisation.

När det gäller biljettkontrollerna behöver SL tänka i nya banor.

Det som gör mig upprörd är att s för två år sedan slog sönder organisationen genom att lägga in all kontrollverksamhet i SL. Jag har hela tiden hävdat att SL bör koncentrera sig på sin kärnverksamhet.

Biljettkontroller är ett sånt område jag tror kan skötas bättre av andra. Personalen gör ett mycket bra jobb, men målstyrningen och uppföljningen kan bli bättre. Vi kommer därför att låta VD titta närmare på detta.


På onsdagen blev det Landstingsrådberedning som vanligt, vi hade inte många ärenden. Påsklugnet hade redan lagt sig.

I torsdags träffade jag företrädare från socialstyrelsen som jobbar för Nationella rådet för samordning av hivprevention. Vi gick igenom ärenden som skall behandlas av rådet vid mötet den 11 april.

4 kommentarer:

Anonym sa...

Hej Christer. Varför är effektivare biljettkontroller viktigare? Är det för att säkra intäkltsbortfallet? Isf undrar jag hur stort det är.´Hittar inga bra siffor eller några som helst underlag från SL. Kan du kanske hjälpa och säga hur stor del av intäktsbortfallet som plankningen respektive slarv står för? Är också intresserad av att veta hur mycket alla intäktssäkrande åtgärder kostar. Glad påsk

Anonym sa...

Kunna ta med cykeln i kollektivtrafiken är en riktigt bra idé då långa gångavstånd till och från stationer och hållplatser är en av dom värsta sakerna med att åka kollektivt (förutom förare som kör långsamt) och det är schysst att kunna cykla vissa sträckor i stan t ex.

Att slänga bort mer pengar på biljettkontroller är däremot en riktigt pissig ide - kontrollerna går redan back hela 80% och kommer knappast kunna effektiviseras särskilt mycket - bättre att lägga resurserna på sänka ockerpriserna istället.

http://www.metro.se/se/article/2008/02/19/07/1352-45/index.xml

Pendeltågen har varit inställda hela påskhelgen mellan centralen och Sunbyberg/Ulriksdal och nog fan stod det 5-6 ordningsvakter och hängde vid spärrlinjen till tunnelbanan igår när man kom till Sundbyberg och skulle mot stan - då blev man hyggligt sur (jag fick planka på 506:an som stod inne och sen från Solna C istället - funkade bra det också).

Har upptäckt den tendensen förut - så fort trafiken inte går som den ska så är det alltid extra mycket kontroller. Dom är noga med att ta betalt för försämtrad service - snacka om att minska antalet nöjda resenärer (ni som snackar om att öka det).

Anonym sa...

Bra ide att man ska få ta cykeln med sig - det är löjligt som det är nu när man t ex inte får ta den med på tunnelbanan.

På bussarna kan man förstå det då det är rätt trångt, men på tågen borde man få det.

Kasta bort ännu mer resurser på kontroller är värdelöst!!. SÄNK PRISERNA istället för att forsätta denna idioti.

Hur mycket hade ni t ex inte kunna sänka priset för dom pengar ni lägger på den här skiten:

http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=1298&a=744398

http://www.planka.nu/press/pressmeddelanden/2006/03/26/sls-kamp-mot-plankarna-kostar-hundratals-miljoner

Bara detta är anledning till att planka mer - jag har inte betalt en enda SL-biljett efter prishöjningen.

Anonym sa...

"Det som gör mig upprörd är att s för två år sedan slog sönder organisationen genom att lägga in all kontrollverksamhet i SL. Jag har hela tiden hävdat att SL bör koncentrera sig på sin kärnverksamhet."

som enligt dig då inte är att se till att intäkter kommer in till företaget? Hur tänkte du nu Christer?