tisdag, april 03, 2007

Uppvaktade idag statsekreteraren Leif Zetterberg vid näringsdepartementet om SL:s trafikutökningar i samband med trängselskatten. Det var ett bra möte där vi fick förståelse för vår situation. Det är väl ingen hemlighet att trängselskatten, oavsett syfte, kommer att innebära en högre belastning på vår kollektivtrafik. Det här behöver inte bara vara ett bekymmer utan kan också vara ett bra tillfälle att permanenta en utökad kollektivtrafik.

Som läsarna av den här bloggen redan sett har SL:s styrelse redan fattat beslut om en utökad buss och spårtrafik. Satsningen omfattar bland annat fem nya busslinjer och att drygt 40 befintliga busslinjer får utökad turtäthet. SL planerar även att förlänga trafiken under rusningstrafiken och sätta in fler långa tåg på Saltsjöbanan.

När trängselskatten nu återinförs är det viktigt att vi också får de resurser som krävs för att vi ska kunna utöka kapaciteten för oss resenärer i Stockholmsregionen. Ingen annanstans ger satsningar på spår och bussar heller så stor utväxling i positiva miljöeffekter som i just Stockholmsregionen. Tillsammans har vi i Stockholmsregionen en samsyn vad gäller trafik- och miljöproblemen. Det som krävs nu är att regeringen också kan leverera de satsningar som kommer att behövas när Stockholmsregionen växer i en allt högre takt.

Inga kommentarer: