söndag, april 22, 2007

Gröna linjen till Farsta rustas upp för 550 miljoner och körsbärsträden blommar i Kungsan!

T-banans Gröna linje mellan Skärmarbrink och Farsta strand är en av tunnelbanans äldsta sträckor. 40 000 resenärer trafikerar sträckan dagligen och behovet av en upprustning av spår- och stationsanläggningen är stort.

Målet är att tillgodose resenärernas och stationspersonalens behov. I samband med upprustningen kommer Farstabanan att vara avstängd under 21 veckor (vår/sommar 2008) och sträckan ersätts med bussar.

För att få ordning på alla störningar och att förbättra för våra resenärer är jag nu glad att vi kan satsa över en halv miljard på att rusta upp Gröna linjen mot Farsta strand. När arbetet är klart kommer förseningarna på sträckan att kunna halveras.
Dagar som denna är det lätt att vara trafiklandstingsråd och ordförande i SL:s styrelse.

När jag under dagen gick genom Kungsan och såg alla de blommande körsbärsträden blev livet lätt att leva, helt enkelt underbart!

3 kommentarer:

Anonym sa...

En halv miljard är exrtemt mycket pengar. Är det inte också i runda slängar så mycket skattemedel som SL satsat i sitt försök att stävja fuskåkningen? Med tanke på att de ca en miljard kronor SL satsat i antiplankningsåtgärder, endast resulterat i motsvarande 75 miljoner så kan man ju undra om inte investeringar i trafiken redan från början hade varitt att föredra?

Kommer du nu att arbeta för att omfördela pengar från antiplankningsåtgärder investeringar som kommer resenärerna till godo? - dvs släpp den urtöntiga machoattityden och all den prestige SL investerat i plankningsfrågan och gör ditt jobb.

Anonym sa...

Antiplankningsåtgärder handlar inte bara om plankning utan om trygghet och information.

"Anonym" har en poäng i att man inte ska stirra sig blind på "plankning" - men det är just det han själv gör. Det finns många olika investeringar som är viktigare, arbetet med att förhindra plankning är bara en sak i mängden, men det betyder inte att man kan tillåta att vissa får betala för andras gratis-åkande. Det är en rättvisefråga om du frågar mig. Det du tar från hyllorna i butiken måste du betala i kassan. Så enkelt är det.

Anonym sa...

Problemet är ju att SL i sin analys inte själva tar hänsyn till alla olika parametrar. SL baseerar sina beräkningar på 50%-iga antaganden och "tumregler". SL kan heller heller inte visa på att alla de hundratals miljoner är nyttiga - dvs ger pengar tillbaka. Visst är principer vikttiga men det finns alltid en brytpunkt som avgör hur mycket en princip får kosta. En miljard menar nog många är klart över den brytpunkten särskil som principen om "hårdare tag" skapar konflikt mellan konttrollanter och resenärer. Kränkningar åt båda håll, våld och misshandel - allt till en kostnad av en miljard.

Särskilt problematiskt blir det när SL och Christer G vägrar lämna ut allmänna handlingar som redovisar hur underlaget för beräkningarna av plankningens omfattning ser ut. Föga demokratiskt.