Idag äger en historisk händelse rum. Det är 138 år sedan vi fick två spår förbi Stockholms getingmidja. Citybanan är den största järnvägssatsningen i Stockholm sedan 1871.
Det har också varit en historisk process som lett fram till att Citybanan nu äntligen kan påbörjas.
Många goda krafter – regeringen, Banverket, förtroendevalda runt om i hela Mälardalen, för att nämna några – har alla hjälpts åt och arbetat hårt för att detta ska bli verklighet.
Resultatet av detta goda samarbete ser vi idag. Tillsammans med regeringen kan vi i dag ger vi grönt ljus för den historiska byggstarten av Citybanan och två nya spår förbi centrala Stockholm.
När Stockholm och Mälardalen växer måste även kollektivtrafiken växa. Därför behövs både fler spår och fler tåg.
Citybanan ger ökade möjligheter till en långsiktigt hållbar utveckling för både vår vackra huvudstad, Mälardalen och hela Sverige.
Redan idag väljer allt fler stockholmare att resa med SL i stället för att ta bilen. De är en glädjande utveckling som vi alla tjänar på – inte minst vår miljö. Med våra gemensamma satsningar, där Citybanan är en mycket stor del, kan denna utveckling fortsätta.
Med Citybanan kommer betydligt fler tåg kunna köra genom Stockholm. Det ger möjlighet att både förbättra punktlighet och pålitlighet i hela tågtrafiken.
Det ger också möjlighet att utöka trafiken med SL:s pendeltåg. Redan idag vill jag lova att när Citybanan står klar om drygt åtta år så kommer SL att köra pendeltågen med 10-minuterstrafik. Det innebär en kraftig utökning av kollektivtrafiken i hela Stockholms län.
En utökad trafik gör det lättare att ta sig till och från jobbet, skolan och fritidsaktiviteten och på de tider när jag själv vill och önskar.
Citybanan kommer att underlätta för miljontals människor i deras vardag.
Jag är därför både glad och stolt över att få vara med här idag och på alla kollektivtrafikresenärer vägnar bidra till byggstarten av Citybanan.
måndag, januari 26, 2009
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar