torsdag, juni 05, 2008



Stor dag för Stockholm - Överenskommelse om ny spårvagnslinje

Igår presenterade Sten Nordin och jag stadens och landstingets planer för den nya spårvagnslinjen i Stockholms innerstad - Tvärbana City. I tidningarna idag påpekas det att jag såg nöjd ut på pressträffen och det kan jag bara instämma i.

För mig är detta en historisk överenskommelse. Det blir den första linjen på över fyrtio år med moderna spårvagnar. Stig Dingertz bröt mark när det gällde tvärbanans utbyggnad och nu kommer nästa steg. Spårvagnen är på väg tillbaka i Stockholm.

2 kommentarer:

gardebring sa...

Jag vill rikta ett varmt tack från oss i nätverket Yimby för denna synnerligen utmärkta satsning. Naturligtvis hoppas vi också på en snar utbygnad av tvärspårvägen till Solna.

Unknown sa...

Åkte 'femman' från ca 1940 tills den lades ned. Då gick Djursholmsbanan Engelbrektsgatan ned till Hemulgården, liksom Lidingöbanan, som ju gick i Sturegatan. Återupptäckte spårvagnar under tio år i Göteborg på 80-talet. Tunnelbana har den fördelen att den är snabb på längre distanser, men omständlig i på- och avklivning. Och osynlig från gatunivå...
Moderna spårvagnar är toppen - mer sådant, tack!