tisdag, juni 10, 2008

ABC-kortet presenterades

På en pressträff lanserade Fredrik Ahlstedt och jag ABC-kortet, en benämning på de fyra varianter av gränsöverskridande månadskort med ganska stora rabatter som kommer att införas från och med oktober 2008.

Jag tycker att idén är bra. Länsgränserna är inget som folk bryr sig om när jobbet ligger på ena sidan och bostaden på andra. Det som gäller är att det ska fungera. Det här är ett första steg. Självfallet behövs andra steg som underlättar taxesamordning och samarbete mellan trafikhuvudmännen. Åsa Torstensson har aviserat en utredning som skall titta på hur kollektivtrafiken kan förbättras på denna punkt. Hennes upplägg presenterades på DN Debatt i torsdags. Jag skall noga följa detta arbete.

Läs gärna dagens City och i DN om ABC-kortet.

1 kommentar:

Anonym sa...

Det här låter som ett mycket bra initiativ. Nu saknar jag bara avståndsrelaterade taxor inom SL, flexibla periodkort och att förköpsremsorna ersätts med smarta kort. Jag skulle lätt köpa ett periodkort alt. ett smart kort (laddat med X antal resor) för SL zon A.