tisdag, juni 17, 2008

Andelen nöjda SL-resenärer ökar igen

Idag presenterades SL:s senaste kundnöjdhetsmätning. Andelen nöjda kunder i SL:s undersökningar ligger nu på 71 procent. Motsvarande siffra för våren 2006, då socialdemokraterna styrde, var 61 procent. Även jämfört med förra årets siffor är det en tydlig uppgång.

Detta i kombination med att fler och fler reser med SL tyder på att våra satsningar på en miljövänlig kollektivtrafik uppskattas.

Extra glädjande är naturligtvis att nöjdheten med pendeltågstrafiken har ökat med hela 33 procent. Inom området lokalbanor så uppnår vi det bästa resultatet sedan mätningarna startade.

Det finns naturligtvis områden där vi kan bli bättre. Jag tycker fortfarande att målet på 75 procent nöjda kunder är ett bra mål, men visst kan vi detta mål höjas. Varför nöja oss med 75 procent nöjda resenärer?

Ett område som jag månar extra mycket om utöver tidhållningen är att öka tryggheten. Även här ser vi visserligen en tydlig förbättring på väg. Andelen kvinnor som känner sig trygga i SL-trafiken har ökat till 48 procent under våren 2008. Detta skall jämföras med socialdemokraternas bottenlåga 36 procent våren 2006. Men här kan vi göra mer. Dagens mätningar är en delseger och en halvtidsrapport för SL, men självfallet återstår mycket att ta itu med.

1 kommentar:

Anonym sa...

Hur har man luckats modifiera statistiken denna gång?!!

Hur fan kan kundnöjdheten stiga när man höjet priset 15% bara sedan september 2007 samtidigt som man försämrar trafiken.

Var det inte moderaterna som lovade fler turer på pendeltågen på sommaren? - är det därför dom kör halvtimmestrafik hela helgerna och vardagar efter ca 18:30?
"fint jobbat"

Varför drar man dessutom inte in på turer på förmiddagen (t ex mellan 9:30-11:30) när färre åker, utan på kvällen vid 19-21 tiden då många åker - otroligt korkat.