tisdag, augusti 21, 2007

Kollektivtrafiken stod pall

Nu är många tillbaka efter semestrarna och skolorna har börjat på allvar. Visst blev det mer trafik, men jag fick ändå intrycket att kollektivtrafiken stod pall. Det stora problemet är snarare de många, men naturligtvis nödvändiga, upprustningarna av vårt vägnät.

Ps. För övrigt borde det kanske inte heta "Vintertidtabell". Bara ordet får mig att tänka kallt och tråkigt väder. Kanske är det snart vinter, men först hoppas jag på en riktigt trevlig höst där kvällarna fortfarande är varma och stämningen upplyst och lugn.

1 kommentar:

Anonym sa...

Kollektivtrafiken kanske inte brakade samman - men för det första SL räknar tåg och bussar som är upp till 3 min försenade som punktliga
- vilket betyder att förseningar orsakade av överfulla tåg märks mindre (bara 1 minuts försening kan vara förödande vid ett byte).

Förövrigt väljer SL turtäthet och tåglängd efter tid på dygnet/veckodag inte efter när folk åker med tågen.

Jag åker en hel del pendeltåg olika tider och det är alltid samma sak - tågen är korta och proppfulla på helgen och långa och tomma vid förmiddag och tidig eftermiddag, måndag till fredag.

Oftast är pendeltågen fullare på helgen än eftermiddagsrusningen (morgonrusningen vet jag inte om brukar inte åka så tidigt) måndag till fredag.