tisdag, augusti 28, 2007

Idag var det ett möte med Banverket inplanerat. Nu är det dags att arbetet med upprustningen av Nynäsbanan kommer igång på allvar och att vi undviker fler stopp. Annars får vi överväga att sätta in en tillfällig busslinje som komplement till pendeltåget. Det fungerade faktiskt riktigt bra under den veckan vi använde oss av den möjligheten. Men, det är bara en tillfällig lösning. Banverket måste sätta ner foten och lösa deras banproblem.

Jag har som trafiklandstingsråd ansvaret för att återupprätta förtroendet för banans funktion, och då får vi se till vad som är bäst för Nynäshamnsborna och deras behov av kollektivtrafik. Jag har all förståelse för att resenärerna blir upprörda när trafiken inte går som den ska. Det positiva är att vi nu har en rak dialog med Banverket och idéer om hur vi ska lösa de gemensamma problemen.

1 kommentar:

Anonym sa...

Du gör ett bra jobb! Det är skönt att ni driver rätt frågor och får igenom snabba resultat. Jag blev rätt upprörd av hur förra ordföranden taktiksänkte biljettpriserna innan valet. Jag är maniskt intresserad av infrastruktur och läser så många utredningar jag kan hitta men är besviken på SLs webplats. Var är alla intressanta beslutsunderlag? Varför får jag inte tillgång till resandestatistik, utredningar om kommande tunnelbanelinjer, etc? Tyvärr kan jag bara hitta fragment av vad som är på gång genom att lusläsa styrelseprotokollen som tyvärr kommer en månad efter att du har uttalat dig i samma fråga i media.