tisdag, januari 20, 2009

Tunnelbaneupphandlingen

Idag avgjordes till sist tunnelbaneupphandlingen. Det blir MTR som ska få vara med och driva Stockholms tunnelbana under de nästkommande åtta åren. Det blev som jag sa under pressträffen ett lätt beslut, just därför att MTR presenterade en mycket bra lösning för att höja kvaliteten på tunnelbanan. Den fungerar idag allt bättre, men när Stockholm växer behöver vi leverera ytterligare kvalitet till stockholmarna. Därför har vi lagt ribban lite högre i denna upphandling.

Många anbud var av hög kvalitet, men jag ser tillskottet av MTRs kompetens som mycket positivt. Det handlar om ny energi och nya lösningar inom flera områden, bland andra kundservice, fordonsunderhåll och självklart en pålitlig trafikdrift. Vi har höga ambitioner med stockholmarnas kollektivtrafik och det har MTR lovat att motsvara.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Snyggt jobbat Christer (och andra inblandade)!

Nu väntar jag med spänning på snabba beslut för en radikal utbyggnad av spårsystemet utöver det som redan finns i pipeline (kraftsatsning, citybana etc). Det jag vill prioritera är pendeltåg i nordostsektorn, den felande länken i tunnelbanan; karolinska-odenplan-polishuset på kungsholmen-södersjukhuset-liljeholmen samt förlängning av blå linjen till Orminge i Nacka.

gardebring sa...

Det skall bli intressant att se. Jag tror att MTR kommer att visa sig vara ett bra val, men veta kan man såklart inte veta.

Men apropå detta:
"men när Stockholm växer behöver vi leverera ytterligare kvalitet till stockholmarna."

Inte bara ytterligare kvalitet. Tunnelbanan måste även byggas ut. Nu planeras en liten station i Norra Station, vilket naturligtvis är utmärkt, men när får vi se någon utveckling på Nacka-dragningen?

Christer G Wennerholm sa...

Helt rätt Anders, Stockholms infrastruktur behöver utvecklas och SL-trafiken står inför rätt stora utmaningar framöver.

Jag drivs av två saker, en passion för att utveckla SL-trafiken i hela Stockholms län och att ge alla människor en högre kvalitet och service i vardagen. Detta innebär precis som du säger en utbyggnad av SL-trafiken. En stor utmaning, men ingen ser fram emot detta mer än jag.