tisdag, februari 17, 2009

Helt bombat!

Ja, idag lånar jag faktiskt rubriken från Aftonbladet. Arne Hööks artikel var klockren, speciellt hans kommentar "klottret på våra garage är ingen konst". Aftonbladets ledarsida väljer dock att stå vid sidan och tycka lite von oben. "Bäst" är ändå Ulf Nilsson i Expressen som vet hur man skriver ihop en läsvärd krönika. Han är besviken över att vi inte drog till med en miljon. Sedär!

PS. Låt mig klargöra en sak. Som en kommentar till bland annat Ernst Billgren i Aftonbladet om politiker som bedömer konst. Jag gillar fri konst och jag tycker inte att politiker mer än någon annan har rätt att bedöma vad som är god konst. I mötet mellan konstnären och betraktaren sker ofta något helt nytt och spännande. Jag håller med. Men jag ogillar vandalism, och vad som är vandalism och skadegörelse avgörs av lagen. Jag ogillar vandalism ännu mer när den slår på de som redan ligger. Händelsen är nu för övrigt polisanmäld och jag hoppas att det leder till åtal.

http://www.dn.se/kultur-noje/konst-form/konstfacks-ledning-backar-om-graffitikonstnar-1.800177

http://www.svd.se/stockholm/nyheter/artikel_2471673.svd

3 kommentarer:

Pelle sa...

Hej,

Förlåt, jag kan inte hålla mig till ämnet.

Jag läste om att SL ska göra det möjligt att ta med cykeln på fler tåg och att det enligt DN är borgerliga politiker som drivit fram detta. Är du en av dem? I så fall: stort tack!

Det kan kanske te sig som en liten åtgärd men jag tror att den betyder en verklig förbättring för många.

Ps: Det vore kanon att få ta med cykeln på Tvärbanan, då kan man t. ex. enkelt få med sig cykeln till Gotlandsfärjan via byte till pendeltåg. Jag ser själv inga problem med detta om man jämför med tunnelbanevagnarnas utformning i t. ex. Köpenhamn där cykel tillåts. Men blir det så? Och, kan jag i så fall räkna med att detta blir verklighet till sommarens Gotlandsresa?

Christer G Wennerholm sa...

Hej, helt ok, jag tycker själv att det är roligare med cyklar än klotter. : )

Och ja, vi har drivit på i denna utveckling. När det gäller tidplanen hoppas vi att det blir klart till sommaren, framförallt när det gäller busslinjerna (se mer i inlägget ovan). När det gäller att anpassa fordonen helt ut på lokalbanor och t-bana blir det först vid anskaffning. Men inriktningen är klar - cykeln är här (i kollektivtrafiken) för att stanna.

Anonym sa...

Tack för ditt klargörande!
I gränslandet mellan konst och vandalism avgör lagen vad som är vad. Om en konstnär gör ett verk som bryter mot lagen så skall han/hon lagföras.

Jag är för fri konst och den har en viktig roll att belysa olika fenomen i samhället.