måndag, november 10, 2008

8 av 10 nöjda med tunnelbanan

Resenärernas kundnöjdhet med SL fortsätter att stiga. I SL:s mätning för oktober 2008är hela 8 av 10 nöjda med tunnelbanan, vilket är rekord.

Detta är ett mycket gott betyg till all personal som jobbar inom trafiken. Ett stort tack till all personal!

Att hela åtta av tio resenärer är nöjda med tunnelbanan är rekord. Aldrig tidigare har så många varit nöjda med SL. SL:s styrelse arbetar hårt med att utveckla Stockholms kollektivtrafik till att vara både modernt och miljövänligt. Jag är glad och stolt över att få resenärernas stöd i det arbetet.

SL slog under första halvåret 2008 rekord i punktlighet, det tror jag är avgörande när det gäller att locka fler nöjda resenärer till SL.

Fakta om upplevd kvalitet

Trafikslag okt 2006 okt 2007 okt 2008
Tunnelbana 70 70 79
Pendeltåg 36 53 61
Lokalbana 77 82 81
Buss 70 73 71
Totalt 64 70 74

4 kommentarer:

Anonym sa...

Jag har problem med buskörande bussförare. De kör ryckigt och slängigt vilket gör att jag blir åksjuk. Jag vill att SL kräver att bussbolagen installerar accelerationsmätare i bussarna som varnar förarna vid ryckig körning. Det här har också en bra miljöprofil då det sänker bränsleförbrukningen.

Anonym sa...

"SL slog under första halvåret 2008 rekord i punktlighet, det tror jag är avgörande när det gäller att locka fler nöjda resenärer till SL"

Varför inte satsa de där 120 miljonerna som ni nu ska bygga spärrar för på att förbättra punktligheten då?

Anonym sa...

Det är till stor del pga dessa kärringar som klagar på "ryckig körning" dom kör som dom gör.

Körningen har dessutom blivit värre än för ca 1,5 år sedan (jag ser det då jag brukar mäta hastighet, acc och bromsning när jag åker)
- så det är ofattbart att det fortfarande finns dom som klagar. Helst ska man väl ha linjer med en snittfart på 10 km/h - då är dom nöjda.

Redan som det är i dag är snittfarten under 30 km/h på dom flesta linjer trots att dom bara stannar några få ggr. Tänk åtminstone på oss som inte har råd med körkort som vill åka snabbare, men alltid måste stå ut med att "fis-åka" med dessa chaufförer.


Tunnelbaneförarna är ju ändå dom som kör bäst utifrån dom förutsättningar dom har - inte bra, men ändå bäst av SL-trafiken.

Tunnelbanan verkar även generellt funka bra, med tidshållning osv, så kundnöjdheten borde väl öka en aning där.
Håller med ovanstående - istället för att bokstavligen "slänga 120 miljoner på sophögen", kan man t ex satsa dom på att förbättra punktligheten.

Anonym sa...

Det gäller att vara ödmjuk ibland, Christer. T.ex. var det innan du kom till styrelsen fattade beslut om att köpa in de nya fina pendeltågen. De rullar nu till resenärarnas glädje. Det skulle vara klädsamt om du riktade några ord till dem som lagt grunden för de fina resenärskommentarerna.