Det är min övertygelse att om man inte ger människor frihet att växa av egen kraft kommer inte heller samhället att växa och utvecklas.
fredag, februari 06, 2009
Nu ökar andelen trygga ensamåkande kvinnor
Glädjande statistik för SL-trafiken visar på ett trendbrott inom kollektivtrafiken när det gäller den upplevda tryggheten hos resenärerna. Särskilt ökar tryggheten hos ensamåkande kvinnor. Där har vi sett en ökning på hela tio procent på två år. Samtidigt visar detta vilken låg nivå vi inledde arbetet infrån. 2006 kände sig bara 37 procent av alla ensamåkande kvinnor trygga i pendeltågstrafiken, vilket är en skrämmande låg siffra. Nu vänder detta tack vare ett stort målinriktat arbete på trygghetskameror, fler vuxna och personal i trafiken, bättre samordning i trygghetsarbetet m.m. idag är samma andel uppe i 48 procent. En bit på väg. Glädjande, men mycket arbete återstår.
Roligt att se.
SvaraRaderaJag hoppas att det är en verklig trend och inte bara ett utslag av felmarginaler i statistiken.
Men som sagt. Mycket arbete återstår. Det vore kul om SL kunde öka tempot.
Jag är så glad för att ni gör rätt saker inom SL. Det jag saknar idag är modernare bussar som varnar när föraren kör ryckigt och belönar mjuk körning.
SvaraRaderaJag verkligen hatar bussförare med attitydproblem som kör rally med fullsatta bussar.