Idag gjorde vi något som gjorde mig alldeles extra glad. Inga nya vagnar som köpts in eller några nya infrastrukturplaner; Vi invigde en helt vanlig hiss. Nåja, inte en helt vanlig hiss förstås, utan självaste Nybohovshissen. Nybohovshissen har länge varit i stort behov av reparation och det var länge en het fråga om SL istället skulle köra busstrafik upp till Nybodahöjden. Men nu är den äntligen helrenoverad. Curt Hansson (S) på bilden får väl anses vara Nybohovshissens förkämpe, han har hela tiden ivrigt hejat på, skrivit interpellationer och bevakat så att hissen blivit klar. Kul att samarbete över partigränserna kan fungera såhär! Tack till medarbetarna som fixat, byggt och levererat!
Det är min övertygelse att om man inte ger människor frihet att växa av egen kraft kommer inte heller samhället att växa och utvecklas.
måndag, mars 02, 2009
Nystart för Nybohovshissen
Idag gjorde vi något som gjorde mig alldeles extra glad. Inga nya vagnar som köpts in eller några nya infrastrukturplaner; Vi invigde en helt vanlig hiss. Nåja, inte en helt vanlig hiss förstås, utan självaste Nybohovshissen. Nybohovshissen har länge varit i stort behov av reparation och det var länge en het fråga om SL istället skulle köra busstrafik upp till Nybodahöjden. Men nu är den äntligen helrenoverad. Curt Hansson (S) på bilden får väl anses vara Nybohovshissens förkämpe, han har hela tiden ivrigt hejat på, skrivit interpellationer och bevakat så att hissen blivit klar. Kul att samarbete över partigränserna kan fungera såhär! Tack till medarbetarna som fixat, byggt och levererat!
Nu väntar vi bara på att hissen i Stuvsta ska bli klar också !
SvaraRaderaDet hade varit bra om man i samband med renoveringen hade återgått till den ursprungliga kapaciteten, dvs var 6´e minut med 34 passagerare och inte som nu var 10´e min med 17 passagerare. Då slapp det stå 50 personer i kön till hissbanan varje kväll. Dessutom har den redan stått stilla två kvällar av tre.
SvaraRaderaTrevligt att du är nöjd med arbetet på Nybohovshissen.
SvaraRaderaVi som har bor här och kommer ihåg den gamla goda tiden då hissen med 34 pers tog 90 sekunder på sig är mindre nöjda med den renoverade hissens 17pers på 130 sekunder.
Starkt jobbat SL.
Noterade ett fel i bloggtexten! Åtminstone hoppas jag att det var fel! ;-) För att sätta in buss till Nybodahöjden som ersättning för Nybohovshissen skulle säkert glädja de på Nybodahöjden, men lämna Nybohov helt utan kollektivtrafik!
SvaraRaderaI övrgt håller jag helt med de två tidigare kommentarerna från nybohovsbor! Kapaciteten är bara hälften av behovet i rusningstid!