Idag kritiserar Lars Dahlberg (s) Veolia transport och vill utesluta dessa ur tunnelbane-upphandlingen. Jag tycker att detta utspel är ovärdigt en styrelseledamot i SL ur flera aspekter:
1) Det är inte seriöst att göra politik och spekulera om en upphandling av den här storleksordningen där buden är hemliga och SL:s tjänstemän redan idag hanterar processen med strikta sekretesskrav. Det är förstås omöjligt att kommentera detta från styrelsens sida. Alla kan förstås bilda opinion i olika frågor - men här blandar man ihop korten rejält. Alla företag i Sverige skall naturligtvis följa de lagar och förordningar som gäller i Sverige.
2) Om det finns brister i något av buden kommer detta självklart att vara en del av den totala utvärderingen. Men att försöka påverka SL:s upphandlingsbeslut i den ena eller andra riktningen som styrelseledamot i SL är ett underkännande av SL:s beredning. Det känns både ledsamt och jag tycker det känns ovärdigt.
Hur seriöst är det att SL släpper sin mångårige Trafikdirektör med full insyn och unika kunskaper om krav och upplägg för tunnelbaneupphandlingen till en av budgivarna, franska Keolis, i stort samtidigt som buden lämnas in? Eller att Sl inte gör något åt det?
SvaraRaderaKolla med dina partikamrater som satt i styrelsen under förra mandatperioden och samma fråga var uppe på tapeten. Veolia har hållit på i ett antal år med detta bygge!
SvaraRaderaVad sa de då? Jo, samma som Dahlberg säger nu!
Instämmer helt! Detta är tyvärr en lång tradition i SL:s styrelse att göra politiska utspel i stället för att som styrelseledamot följa aktiebolagslagen och se till företagets bästa. Detta gäller för övrigt båda blocken, beroende på när man är i opposition. Kan du få till en kulturförändring = ökad proffsighet så gratulerar jag dig
SvaraRadera