onsdag, april 30, 2008

Grattis!

Idag säger vi Grattis till Carl Gustaf Folke Hubertus, Sveriges Konung, Hertig av Jämtland. Salut vid Kungliga slottet klockan 12.00.

Bilder på högvakt och Kung och hästgardist från Slottet idag




På initiativ av moderaterna i Östermalms Stadsdelsnämnd har Stockholms lokaltrafik (SL) beslutat att sponsra föreningen Föräldravandring på Östermalm. SL kommer att bidra med SL-biljetter till samtliga föräldrar samt andra vuxna som ska föräldravandra på Valborgsmässoafton.

Jag tycker att detta är ett utmärkt initiativ av Helena Bonnier som är ordförande i Östermalms stadsdelsnämnd. Det visar på engagemang och ledarskap att ta hand om ungdomarna där de finns, inte bara vid festplatser utan också i t-banan. Föräldravandring är ett bra komplement som visar vuxna förebilder. Förhoppningsvis kan Valborg bli en trevlig helg utan kompispress, våld och alltför mycket alkohol.

tisdag, april 29, 2008

Sahlin försöker plocka billiga poänger

I dagens Svenska Dagbladet kan man återigen läsa om hur Mona Sahlin försöker plocka poäng genom att åter agera i HBT-frågan. Den här gången är hon och vänsterkartellen igång och skriver ett förslag till ny lag om könsneutralt äktenskap. Ett lagförslag är redan på väg från den borgerliga regeringen, varför det är ovanligt onödigt att lägga ett eget förslag vars enda syfte är att demonstrera framsyntheten i HBT-frågor, något man inte lyckade med under de 12 år socialdemokraterna satt i regeringsställning.

http://www.svd.se/nyheter/inrikes/artikel_1190701.svd

Lars Dahlberg kräver

I ett pressmeddelande "kräver" Lars Dahlberg (s) att SL ska sätta upp regnbågsflaggor på bussarna under Pride-festivalen. Bra Lasse. Visst är det bra med flaggor, visst är det bra med pressmeddelanden...Även jag brukar vilja ha både flaggor och press. Inget fel i detta.

Men nu väntar jag på att socialdemokraterna också köper vårt huvudspår - att tåg och bussar ska gå i tid, både de med flaggor och de utan. Där visar de mycket litet vad gäller initiativ och framåtanda. Det gnölas om Djurgårdslinjen, det gnälls om våra satsningar på två miljarder kronor på SL.

Har undrat lite vad socialdemokraterna ska ta fram ur säcken när enhetstaxan avslöjats som en stor förlustmaskin och gått ur tiden. Flaggkravet var dock lite oväntat, det måste jag nog medge. Jag hade väntat mig något lite tyngre från socialdemokraternas starke man i trafikfrågor.

måndag, april 28, 2008


Ära dem som äras bör

I fredags firade vi alla de som arbetat för landstinget i mer än trettio år. Det blev en avtackning i god och hög stämning. Inte minst tack vare den trevliga inramningen i stadshuset.

De som avtackades har under de senaste trettio åren på ett väldigt nära sätt upplevt Stockholms Lokaltrafik och dess utveckling, och det under dess mest intensiva period, fyllda av tekniska innovationer och nya genombrott.

Idag är det inte C12:an som utgör flaggskeppet, men en sak är fortfarande densamma - våra resenärer. De är fortfarande anledningen till att vi jobbar på. De är nu bara väldigt, väldigt många fler!

Infrastrukturen och SL berör de allra flesta stockholmarna på ett alldeles konkret sätt. Just därför är det ett stort förtroende att jobba för SL och landstinget.

Ett stort tack till er som var med på klockutdelningen i fredags - ni är hjältarna i vardagen som får allt att fungera. Tack för er insats för SL!

torsdag, april 24, 2008


Trygg och stabil

Moderaternas nomineringskommitté föreslår nu Sten Nordin till nytt finanslandstingsråd och ny gruppledare för den moderata fullmäktigegruppen. Det blev klart idag. Det kom inte som en överraskning, men det är bra att den demokratiska processen får ha sin gilla gång även när kandidaten är en förhandsfavorit.

Sten Nordin kommer att bli en mycket bra kraft för moderaterna i Stockholm, lika stabil som i sin tidigare roll men nu med ett ännu tydligare ansvar för moderaternas kärnfrågor. Det kommer att kännas tryggt med Nordin vid rodret inför valet 2010. Ett klokt beslut!

En kväll i hoppets tecken


Igår var jag på en mycket inspirerande temakväll om HIV som arrangerades av Rudbeckskolan i Sollentuna. Jag var där i egenskap av ordförande i Nationella rådet för HIV-prevention.

Temakvällen började med en afrikansk buffé. Sedan följde tal av ambassadören från Botswana Bernadette Rahthedi, Conny Callin från MSD, Åsa Thourot från NoaksArk, elevpresentationer, en film av Staffan Hildebrand och till sist presenterades vinnaren av arbeten, som eleverna hade gjort.

Jag tycker att det är mycket viktigt att stödja unga som engagerar sig i kampen mot HIV och det är viktigt för mig som ordförande i Nationella rådet för HIV-prevention att såväl dela med mig av egna erfarenheter som att lära mig av dem som jobbar aktivt mot HIV på olika plan i samhället. Stort tack till arrangörerna och alla inspirerande elever.

onsdag, april 23, 2008

SL ökar försäljning av SL-kort

Under mars ökade försäljningen med 2,9 procent, eller 11.000 månadskort, jämfört med samma månad 2007.

Det visar att god kvalitet, hög turtäthet och korta restider uppskattas av våra resenärer. Nu kommer vi att gå vidare och ytterligare förstärka kollektivtrafiken, bland annat genom att stärka pendeltågstrafiken och modernisering av tunnelbanelinjerna. Igår hade vi även uppe ett ärende om hur vi ska kunna förbättra resegarantin - en möjlighet att utnyttja när det trots allt inträffar oförutsedda händelser. Mycket återstår, men att resenärerna blir fler och samtidigt mer nöjda är ett bra tecken på att vi är på väg åt rätt håll.

tisdag, april 22, 2008

SL sänker priset till Arlanda


Här kommer en nyhet som jag hoppas många tycker är positiv: SL:s styrelse har idag beslutat att sänka priset för resor till Arlanda. Idag får resenärer som reser med Upptåget betala 75 kr när de kliver av vid arlanda. SL:s vd har fått uppdraget att sänka priset till max 60 kronor, och att förbättra SL:s trafikutbud till Arlanda.

Detta ligger helt i linje med våra ambitioner att stärka kollektivtrafiken och ytterligare öka kollektivtrafikens marknadsandelar gentemot andra transportmedel. Vi vill göra det både billigare och lättare att resa kollektivt och miljövänligt till Arlanda.

måndag, april 21, 2008

Kommunalpolitisk rådskonferens

Idag har vi haft en hektisk dag. Rådskonferens på riksdagen, med många intressanta talare, och under pauserna ett lika stort antal mediekontakter. Fredrik Reinfeldt talade, liksom Anders Borg och många andra. En bra konferens sammantaget. Med mig på seminariet var Hans-Erik Malmros och via mobilen höll jag kontakt med min pressekreterare Håkan Filipsson som höll ställningarna på kansliet. Så det var ständigt något på gång. Politik eler media.

Jag tycker att det blev en bra dag. Vi får se om vi får ett bra genomslag också. Imorgon har vi styrelsemöte på SL och då kommer vi att fatta en rad beslut. Imorgon kommer jag också att besöka en skola för att tala om hur man förebygger hiv/aids i ett nationellt och internationellt perspektiv.
SL utvecklar resegarantin

Nu prövar SL nya metoder att utveckla resegarantin. Tidigare har vi i majoriteten fördubblat resegarantin till 800 kronor för att även de som bor i länets olika delar ska kunna utnyttja denna möjlighet fullt ut.

Hur ska en utvecklad resegaranti se ut? Det beror helt på vad ni resenärer tycker och vilken respons förslaget får när det presenteras på SL:s styrelsebord nu på tisdag. SL föreslår i en utredning att man kan prova annan ersättning än pengar, om nu olyckan skulle vara framme. Kanske ett extra dagskort, eller ersättning för andra transportmedel? Läs gärna Katarina Lagerwalls artikel i City idag och kom tillbaka till mig med kommentarer. På tisdag fattar vi beslut i SL:s styrelse.
100 miljoner till dubbelspår i Södertälje

Sträckan mellan Södertälje Hamn och Södertälje Centrum är Sveriges mest trafikerade enkelspår. Med ett dubbelspår kan pendeltågstrafiken i hela Stockholms län utvecklas och punktligheten förbättras. För att få igång arbetet kommer Stockholms läns landsting att låna ut 100 miljoner kronor till Banverket.

Även om resenärernas nöjdhet med pendeltågstrafiken ökat från 33 till 62 procent på drygt ett år är jag långt ifrån nöjd. Det vet alla läsare av denna blogg. Både trafik och punktlighet måste bli ännu bättre på pendeltågssidan.

Med denna insats kan vi säkerställa att inga ytterligare förseningar inträffar och att dubbelspåret kommer på plats som planerat. Då får vi också full valuta för vår pendeltågsdepå som nu håller på att byggas.

tisdag, april 15, 2008

Idag när jag skulle hämta min nya cykel

Trängseln var påtaglig, vakterna och polisbilarna var lite fler. Det var Storhertigen som var på besök hos släkten. Jag hade dock turen att inte komma mitt i kortegen.

http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=147&a=761119

Imorgon blir det premiärtur med nya cykeln.
Alliansregeringen presenterar i 2008 års vårproposition riktlinjer för den ekonomiska politiken och budgetpolitiken.

Att minska utanförskapet är fortfarande en prioriterad uppgift. Regeringen avser därför att i budgetpropositionen för 2009 presentera förslag om:


- Åtgärder för att öka drivkrafterna till arbete.
- Satsningar för att förbättra infrastrukturen.
- Bättre förutsättningar för högkvalitativ forskning.
- Bättre villkor för företagande och konkurrens.
- Stärkta kunskaper i skola och förskola.
- Förbättrad integration av utrikes födda.


Starka offentliga finanser ger dessutom möjligheter till ytterligare förbättringar av välfärden:

- De ekonomiska villkoren för de sämst ställda pensionärerna ska förbättras.
- Den psykiatriska vården ska förstärkas.
- Förutsättningarna för ett effektivt rättsväsende ska förbättras.

Därutöver kommer ytterligare förslag att lämnas för att skapa förutsättningar för ett effektivt och ändamålsenligt försvar.

Mer information om vårpropositionen finns på:
http://www.regeringen.se/sb/d/10449
http://www.regeringen.se/sb/d/10039/a/103019

De riktigt stora satsningarna - på bland annat infrastrukturen, kommer som tidigare aviserat att läggas i regeringens höstproposition.

måndag, april 14, 2008

Arlanda behöver en bättre kollektivtrafik

I dagarna har vi alla läst om hur Arlanda snart slår i utsläppstaket. Mängden koldioxid måste ner för att flyget ska kunna expandera framöver och när resorna till och från Arlanda räknas in i underlaget blir det tufft.

Här kan SL med sin miljövänliga kollektivtrafik hjälpa till. Dels behöver vi få en bättre infrastruktur och ett anpassat trafikutbud för våra resenärer som ska flyga från Arlanda, men även en bättre samordning av trafiken för alla de som jobbar på Arlanda.

På kort sikt handlar det om att marknadsföra det utbud vi faktiskt har, på lite längre sikt handlar det om att integrera bussar och tåg med andra trafikhuvudmän för en bättre kollektivtrafik. Resenärerna ska enkelt och med få byten snabbt kunna nå Arlanda - på tider som passar. Lyckas vi med detta kommer vi att kunna öka tillväxten och samtidigt minimera miljöpåverkan. SL kommer på nästa styrelsemöte ta ställning till ett ärende om hur vi ska kunna gå vidare i just dessa frågor. Arlanda är navet i svensk flygtrafik, då behövs det en bra kollektivtrafik som matchar detta.

Jag tror att SL är redo för den utmaningen.

torsdag, april 10, 2008

Överallt i Europa satsas på höghastighetståg.

Men hur ska Sverige göra? Ansvariga ministern i Aktuelltstudion. Så lätt det i inledningen av Aktuellt sändningen 21.00 igår. Jag tycker det är bra att regeringen nu givit Banverket i uppdrag att snabbt utreda om höghastighetståg kan vara något för Sverige.

Det är självklart så att vi i vårt land skulle ha nytta av en satsning på höghastighetståg. Dags för regeringen att ta på ledartröjan.

Släpp sargen och kom in i matchen Torstenson, Borg och Reinfeldt.

Sluta prata om miljöåtgärder börja agera och det är nu!

Här kan Du lyssna på Aktuellts 21 sändning onsdagen den 9 april.

http://svt.se/svt/play/video.jsp?a=329793

onsdag, april 09, 2008

Moderaterna måste slopa värnskatten nu! Det kunde vi läsa på Dn-debatt idag. Jag håller helt med de moderata kommunstyrelseordförandena. Avskaffa värnskatten nu!

De skrev vidare i sin artikel på Dn-debatt:

Sjutton moderata kommunstyrelseordförande pressar regeringen Reinfeldt: Värnskatten behövs inte längre för att klara statens budget. Värnskatten på höginkomsttagare infördes 1995 som en tillfällighetsåtgärd med motiveringen att komma till rätta med statens budgetunderskott. Moderaterna röstade då emot värnskatten med argumentet att tillfälliga skatter tenderar att bli permanenta. Men nu går statsbudgeten med väldiga överskott och moderaterna leder en borgerlig regering. Det går inte längre att hävda att värnskatten behövs för att klara statsfinanserna. Den har i stället blivit en straffskatt på utbildning, risktagande och hårt arbete. Därför är det hög tid att slopa värnskatten. Det kräver sjutton moderata kommunstyrelseordförande. Om inte en borgerlig regering med rekordstort överskott kan avskaffa värnskatten, vem ska då göra det? undrar de.

Läs hela artikeln : http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=572&a=759046

tisdag, april 08, 2008



Tre nöjda landstingsråd från moderaterna efter det att landstingsfullmäktige fattat beslut om satsningen på Djurgårdslinjen.


Beslut fattat om Djurgårdslinjen

Nu har landstinget fattat beslut om en ny finansieringslösning där vi i en koncession uppdrar åt en entreprenör att bygga, underhålla och driva trafik på en moderniserad Djurgårdslinje. Bra!

SL har tidigare beslutat om

• Modernisering och utbyggnad av Djurgårdslinjen mellan Centralstationen och Djurgården/Värtaområdet
• Start av reguljär spårtrafik med moderna fordon.

Dagens beslut innebär att landstinget prövar en ny typ av OPS-lösning

Det företag eller konsortium som lämnar den för SL mest intressanta och mest ekono-miskt fördelaktiga offerten utses till koncessionshavare.

• Koncessionshavaren finansierar byggandet och ersättningen från SL
• Koncessionen kommer huvudsakligen att utgöras av rätten att nyttja spårvägen under många år och att tillgodogöra sig intäkterna, främst biljettintäkter, under av-talstiden.
• Den totala investeringen kan i nuläget uppskattas till ca 1,1 – 1,4 miljarder kronor.
• Projektet beräknas vara lönsamt vilket också är en förutsättning för denna OPS-lösning


Djurgårdslinjen är ett angeläget investeringsobjekt.

Fördelarna med Djurgårdslinjen är många

• Djurgårdens museer m.m. har 6 miljoner besökare om året
• Kraftigt ökad kapacitet samtidigt som trängseln på gatan minskar
• Förbättrad framkomlighet – spåren ger en tydlig struktur i gaturummet
• Hela Europa satsar på modern lätt spårtrafik i innerstaden
• Ökar tillgängligheten för både funktionshindrade och andra
• Minskar belastningen av bussar på Hamngatan och runt Sergels torg
• Miljövänligt och klimatsmart – låg energiförbrukning utan avgaser
• Två tredjedelar av linjen finns redan
• Långsiktig trafikförsörjning som klarar ökat resande med Citybanan

Dagens beslut var ett stort steg i rätt riktning.
Socialdemokraterna om investeringar inom SL

Idag uppkom en intressant stenkastning i ett glashus, eller luftslott kanske man kan säga. Lars Dahlberg ansåg att 3,1 miljarder på ett år var förödande lite investeringar på SL. Men varför satsade då socialdemokraterna inte mer än i snitt bara 2,5 miljarder per år under förra mandatperioden?

Vilka förslag har Lars Dahlberg (s) lagt i SL:s styrelse under förra året för att påskynda investeringarna? Nämn gärna något...
Frågor till mig från Lars Dahlberg (s)

Idag ställde Lars Dahlberg frågor till mig angående sittplatskilometer och produktionstal i kollektivtrafiken.

För mig är denna fråga inte särskilt svår att förklara. När Stockholm växer med 30.000 fler varje år behöver nämligen också SL växa. Då vill det till att SL ökar trafiken, vilket också är fallet. I själva verket kör vi nu fler bussar än under trängselförsöket.

Ibland resulterar inflyttning i lite trängsel. Då är det tur att det är Alliansen som styr, vi är inte rädda för att bygga ut kollektivtrafiken.

När SL inför låggolvbussar minskar antalet sittplatser med 20-30%
De nya pendeltågen x60 har något färre sittplatser än de äldre tågen
De nya tunnelbanevagnarna har färre sittplatser än äldre vagnar
När vi renoverar och förnyar spår på exempelvis Nynäsbanan, Roslagsbanan och nu Farstagrenen så påverkar det antalet sittplatskilometer.

Men med denna fråga kan väl inte socialdemokraterna mena att det vore bättre med högre sittplatskilometerantal än utan dessa förbättringar. Det är rena femårsplanstänkandet.

Mina motfrågor till Lars Dahlberg (s) är med anledning av detta följande:
Ska vi sluta handikappanpassa våra bussar?
Ska vi sluta införa nya tåg för pendeltåg och tunnelbanan?
Ska vi sluta rusta upp spår som behöver moderniseras?

Hur skulle Lars Dahlbergs nedskärning på över en miljard kronor förbättra SL-trafiken?
Nu pågår debatten om årsredovisningarna

2007 har varit ett rekordår för SL

Fler resenärer

• 730000 stockholmare reser med SL. Det är fler än någonsin i SL:s historia.
• Antalet trogna resenärer, som köper månadskort, har på ett år ökat med över 12 procent.
• Kollektivtrafikens totala andel har ökat med x %
• Med rekordmånga resenärer ökade även biljettintäkterna

Fler nöjda resenärer

• För helåret 2007 var 68 procent i genomsnitt av resenärerna nöjda, motsvarande siffra då socialdemokraterna styrde, var 62 procent
• Resenärernas nöjdhet med pendeltågstrafiken har ökat från 33 till 55 procent.
• Bättre punktlighet - Färre resegarantiärenden

Detta visar tydligt att våra ambitioner i Alliansen att göra SL bättre har haft effekt.

Trots detta är vi långt ifrån nöjda. Alliansens mål är att fortsätta få fler och mer nöjda re-senärer till SL.

Hög ambition beträffande miljömålen

• Vid utgången av 2007 finns hela 390 etanolbussar i SL-trafiken.
• 51 bussar körs på biogas och ytterligare 30 bussar är beställda.
• Under 2007 slöts avtal om biogas till ytterligare ca 120 bussar.

Största satsningen någonsin

• Fler tåg och bussar, nya linjer, ökad kundservice och ett bredare biljettsortiment.
• Över 300 miljoner kronor satsas på en bättre pendeltågstrafik på Nynäsbanan
• Två miljarder satsas på kollektivtrafiken under de närmsta två åren

Alternativet är nedskärningar på över en miljard kronor
Idag kom nyheten att IBM och SL är överens om SL Access.

Under förra mandatperioden försenade socialdemokraterna SL Access med över två år och lämnade över ett projekt i kaos. IBM har nu fått förtroende att introducera SL:s nya biljettsystem SL Access under 2008.

Det känns mycket bra. Med IBM har vi äntligen fått en ny trovärdig samarbetspartner, som kan introducera SL nya biljettsystem i år. När projektet nu kan bära frukt kommer det resenärerna till nytta.

Det är extra glädjande att det nya samarbetsavtalet inte medför några extra kostnader för SL.
Idag är det fullmäktigedebatt i landstingssalen. Kom gärna förbi om ni har möjlighet. Vi skall debattera både landstingets årsresultat och Djurgårdslinjen samt ett antal andra rätt heta trafikfrågor. Spännande!

Ja till Förbifart Stockholm

Det blev en historisk debatt igår på Stockholms kommunfullmäktige när majoriteten sa ja till att delfinansiera arbetsplanarbetet med 50 miljoner kronor. Debatten blev hög liksom stämningen. Nu kan Vägverket kan komma igång snabbare.

Socialdemokraterna röstade för men ville i vanlig ordning ställa sig in hos miljöpartiet inför ett framtida samarbete.

Här på bilden syns Helena Bonnier i ett historiskt ögonblick. Ja till Förbifarten.

måndag, april 07, 2008

Ibland undrar jag om inte min vänner i andra allianspartier har viktigare uppdrag än att till varje pris driva frågan om bildandet av en region i Mälardalen. Skulle de redan idag ifrågasatta landstingen, som inte är bra leverantörer av viktig samhällsservie till medborarna bli bättre för att de blir ännu större?


Tror knappast det!

Jag tycker det ligger mycket i det ifrågasättande av en regionbildning som m, fp och kd i Stockholms stadshus gjort sig till tolk för.

Därför kan man undrar hur andra företrädare för fp i olika artiklar i Svd kan gå till sådant angrepp mot oss moderater. Hon kanske skall städa framför engen dörr först.


Slutsatsen är säg NEJ till tokregioner.

Till mina partikamrater i Sörmland kan jag bara säga att medborgarna i deras landsting skulle få 2 kronor högre skatt! Är det sådant man vinner nästa val på?