onsdag, februari 28, 2007

Förödande kritik av skapandet av storlandstingen!

Dubbelfel av Ansvarskommittén skrev jag igår. Detta tycker nu många av tidningarnas ledarsidor och krönikörer också. Förslaget blir sågat.

Aftonbladets ledare igår föreslår ett förstatligande av vårdens finansiering. Intressant!

Läs mera här http://www.aftonbladet.se/vss/ledare/story/0,2789,1009520,00.html

Dn:s ledare : Slopa regionerna

läs mera på denna länk: http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=573&a=622712

Svenskan skriver på ledarplats: Vården blir inte friskare av större landsting!

Ledaren fortsätter:Varför nu detta? Mats Svegfors anger sjukvården som främsta skäl. Den utgör 80–90 procent av verksamheten på regional nivå, och det blir alltmer förlegat med 21 små snarlika vårdsystem bredvid varandra. Kunskap och kompetensförsörjning kräver större enheter, och dessa kan samtidigt ta ansvar för regional planering, infrastruktur etc. Och staten organiserar sig för att samarbetet ska bli så smidigt som möjligt.Rätt – och fel.Visst är det på sin plats med regioner som fungerar för dagens snarare än 1600-talets behov. Nu skapar gamla länsgränser barriärer mot integration – och det saknas besluts­organ som kan ta ansvar för infrastrukturen i den moderna verklighetens (snarare än byrå­kratins) regioner.

Erfarenheterna från regionförsöket i Skåne har givit mersmak, inte minst vad avser kollektivtrafiken.Men det vore ett historiskt misstag att göra en regional reform utan att förändra sjukvården på annat sätt än att göra landstingen större. Det är inte landstingens storlek, utan ogenomskinligheten, planhushållningen och producentperspektivet som är problemet med vården i Sverige. Att göra landstingen större blir en bot som är värre än soten.Läs hela ledare här:http://www.svd.se/dynamiskt/ledare/did_14720344.asp

Expressen skriver idag : Skrota landstingenläs mera här http://expressen.se/index.jsp?a=897421

Ett bra agerande av regeringen vore att avbryta hela processen det är inte mera av fel medicin Sveriges sjukvård behöver. Färre och större landsting. Nej vi behöver en helt ny ordning. Låt staten ta över ansvaret för finansieringen av sjukvården och skrota landstingen.

tisdag, februari 27, 2007

Dubbelfel av Ansvarskommittén

Nu har ansvarskommittén kommit med sitt betänkande. Resultatet är tveksamt. Att ersätta landstingen med "Mammutlandsting" tycker jag är att stoppa utvecklingen. Sjukvården skulle må bästa av att låta finansieringen följa lagstiftningen och skötas av staten. Redan idag fungerar Mälardalen som en region med gemensamt resande, arbete och boende. Att bygga nya gränser sänder ut fel signaler när kommittén istället borde hitta metoder för att fördjupa sammanhållningen mellan Stockholm och Mälardalen. Utredningen motverkar en naturlig indelning där hela Mälardalen är en region.

måndag, februari 26, 2007

Nu är moderaternas nya handlingsprogram ute på remiss. Två ämnen som ligger mig varmt om hjärtat finns med. Under området infrastruktur nämns att staten har ett övergripande ansvar för att kommunikationerna fungerar och man öppnar för alternativa finansieringsformer. Bra.

Det andra området som jag välkomnar handlar om familjebildning och relationer. Här slår man fast att heterosexuella och homosexuella har precis samma rätt att leva tillsammans och ingå äktenskap, med samma förpliktelser och rättigheter som alla andra. Bra tänkt, partnerskapslagen är en särlagstiftning som känns förlegad. Mycket förlegad.
Imorgon lägger SL upp en ny sajt, jämför gärna med dagens och säg vad ni tycker. Ni hittar den här. Lite förändringar i designen men desto mer under ytan. Något som säkert kommer att bli mycket stort är möjligheten att använda egna konton på webben. När vi lanserar vårt nya smarta biljettkort kommer man att kunna ladda det direkt via webben. Just nu är realtidsinformationen och SL:s reseplanerare det jag använder allra helst.

fredag, februari 23, 2007

Det har hänt mycket denna vecka.

Tisdagen var vikt för landstingsstyrelsen och så hade jag möte med styrelsen för SL där jag är styrelseordförande. Vi beslutade bl.a att satsa 300 miljoner under fyra år på att tillgänglighetsanpassa tunnelbanans plattformar för rullstolar.

Investeringar för att förbättra tillgängligheten för rörelsehindrade är eftersatt av den tidigare vänstermajoriteten, men målet är ändå att samtliga stationer i tunnelbanan ska vara fullt anpassade till och med 2010.

En väl fungerande kollektivtrafik betyder inte bara att tågen kommer i tid. Allt fler ska också kunna resa med SL-trafiken. När tunnelbanan anpassas så fler kan resa innebär det en frihetsreform för alla rullstolsburna och andra funktionshindrade.

Bättre och trevligare stationer utmed Nynäsbanan var ett annat beslut vi tog.

SL:s styrelse beslutade att i samband med att Banverket ökar kapaciteten på Nynäsbanan (Västerhaninge - Nynäshamn) att modernisera stationer med informationssystem, väderskydd samt en förbättrad resandemiljö. Resultatet när projektet avslutas 2009 är att alla stationer söder om Västerhaninge är försedda med tidgivningssytem, monitorer, väderskydd, sittbänkar och papperskorgar.

I Ösmo byggs en trappa med hiss till den nya vägbro som kommunen bygger och Nya havsbadet får en mindre bussterminal i direkt anslutning till stationen. Totalt uppgår satsningen till 56 miljoner kr. Nu förbättrar vi äntligen både spåren och stationerna för alla som reser med Nynäsbanan. När Stockholm växer måste också SL växa!

Onsdag och torsdag var jag på årsmöten med Moderaternas föreningar i Järfälla och på Essingen hade förmånen att var deras talare för kvällen. Trevligt och roligt och god stämming.

Sedan kan man ju inte undgå att fundera över vilket eftermäle Göran Persson vill få, hans sista stora framträande innan han avgår vid kongressen i mars var ett stort osakligt angrepp på Carl Bildt. På alla nivåer ägnar sig sossarna nu åt formfrågor istället för politikens innehåll. Personangrepp och bråk om formalia blir vardagsmat. De har det verkligen svårt efter att de förlorade valet i höstas.

Inte blir det bättre när de valt Mona. Vad står hon för? Kan någon berätta något hon gjort som verkligen betyder för Sveriges folk? Nej, mest prat - Prat är hon bra på!

torsdag, februari 22, 2007

Bättre och trevligare stationer utmed Nynäsbanan

I tisdags beslutade även SL:s styrelse att i samband med att Banverket ökar kapaciteten på Nynäsbanan (Västerhaninge - Nynäshamn) att modernisera stationer med informationssystem, väderskydd samt en förbättrad resandemiljö.

Resultatet när projektet avslutas 2009 är att alla stationer söder om Västerhaninge är försedda med tidgivningssytem, monitorer, väderskydd, sittbänkar och papperskorgar. I Ösmo byggs en trappa med hiss till den nya vägbro som kommunen bygger och Nya havsbadet får en mindre bussterminal i direkt anslutning till stationen. Totalt uppgår satsningen till 56 miljoner kr.
Rekordstor satsning på handikappanpassning: 300 miljoner satsas för att anpassa tunnelbanan

I tisdags beslutade SL:s styrelse att satsa 300 miljoner under fyra år på att tillgänglighetsanpassa tunnelbanans plattformar för rullstolar. Investeringar för att förbättra tillgängligheten för rörelsehindrade är eftersatt av den tidigare vänstermajoriteten, men målet är ändå att samtliga stationer i tunnelbanan ska vara fullt anpassade till och med 2010.

En väl fungerande kollektivtrafik betyder inte bara att tågen kommer i tid. Allt fler ska också kunna resa med SL-trafiken. När tunnelbanan anpassas så fler kan resa innebär det en frihetsreform för alla rullstolsburna och andra funktionshindrade.
Idag är jag inbjuden att tala på Moderaterna i Järfällas årsmöte. Eva Hellroth kontaktade mig och bad mig tala om våra satsningar på sjukvård och kollektivtrafik. Det ser jag fram emot. Imorgon är det ett annat årsmöte - Essingemoderaterna under ledning av Siw Pontander håller fanan högt. Trängselskatter och infrastruktur står på programmet.

måndag, februari 19, 2007

Efter en bra helg så sätter man morgonkaffet i vrångstrupen.

Alkoholskatten, hur kan regeringen ha en så totalt verklighetsfrånvänd minister som Maria Larsson. Hur kan en företrädare för ett parti som så totalt missat hur verkligheten ser ut få fortsätta och hantera dessa frågor utan att någon griper in! Ofattbart.

Skatteutskottets förslag är inte heller genomtänkt. Nej följ utredaren Kent Härstedts förslag. Det är ju på flaskor med sprit som den stora förtjänsten för smugglarna finns. Han har rätt utskottet börjar i fel ände.

Sedan hoppas jag att det är slut på kristdemokraternas rätt att kidnappa hela alliansregeringen i denna fråga!

Sedan blir det ju lite eller mycket bättre när jag läser vad vår partisekreterare Per Schlingmann säger om det tokiga förslaget att inför stora regioner som även skall ha ansvar för hälso- och sjukvården.

Ny regionindelning inget för m. Skall det skapas regioner skall de ha ett folkligt stöd. Bra talat! Schlingmann.

Låt skåningar och Västra Götaland behålla sina försök om de vill. Bra så. Men tvinga inte på övriga svenskar något de inte vill ha, det tycker jag.

söndag, februari 18, 2007

Missa inte utställning av Stig Lindbergs formgivning på Nationalmuseum!

Det har varit en lugn helg. Fick därför möjlighet att besöka Nationalmuseum för att se utställningen av Stig Lindbergs många verk. Det var mycket trevligt och intressant. Jag såg snabbt att han har haft sin hand med vid formgivningen av många av de bruksföremål som finns runt om oss i hemmet från 1940 tom 1970-talet.

Den finns att se hela den kommande veckan också sedan stänger de utställningen. Så skynda!

Lär känna mannen bakom koppen!
Stig Lindberg (1916-1982) är en av Sveriges mest populära formgivare. Han är kanske främst känd för serviser som Berså, Spisa Ribb, Terma och det konstgods han arbetade med under sin långa anställning vid Gustavsbergs porslinsfabrik utanför Stockholm, men Lindberg samarbetade även med textilformgivaren Astrid Sampe för varuhuset NK:s Textilkammare och med textförfattaren Lennart Hellsing där han t ex gjorde illustrationerna till barnboksfiguren Krakel Spektakel. Lindberg gjorde också arbeten i emalj vid Gustavsbergs badkarsavdelning och i glas vid Målerås glasbruk i Småland. Förutom vid Gustavsberg arbetade han med andra KF-ägda industrier och gjorde bland annat en TV för Luma. Lindberg har även arbetat med formgivning i plast vid Gustavsberg.

Utställningen visas t o m 25 februari 2007!

http://www.nationalmuseum.se/NMTemplates/NMSingleExhibition____4492.aspx

fredag, februari 16, 2007

Jag är stolt och glad över att erhållit förtroendet att bli vald till ordförande för Öppna Moderater. Samtidigt vill jag tacka vår avgående ordförande Anita Hillerström Vagli för hennes insater.
Öppna Moderater kan se tillbaka på ett mycket framgångsrikt 2006 med många aktiviteter, nya medlemmar och en mycket uppskattad kampanjinsats på Stockholm Pride som bland annat ledde fram till att moderaterna blev det största partiet i det så kallade Regnbågsvalet med 23,3%.

Den övriga styrelsen i Öppna Moderater för 2007 består av vice ordförande Fredrik Saweståhl, vice ordförande Jenny Edberg och styrelseledamöterna Tomi Liljekvist, Lars Sporring, Gunvor Åkerblom, Johan Tiedemann, Anders Karlsson och Carl-Philip Bouvin Sigfridsson.

Som ordförande kommer jag se till att vi jobbar vidare med frågor som är viktiga för oss som till exempel könsneutralt äktenskap och jag känner mig säkrer på att våra synpunkter tas på stort allvar av den borgerliga regeringen.
Jag och Öppna moderater kommer att jobba på alla nivåer för att visa att moderaterna är en kraft för nytänkande och öppenhet.

torsdag, februari 15, 2007

Vem försöker Socialdemokraterna lura?

Socialdemokraterna skriver idag på DN-debatt och kräver mer pengar till SL för att stödja trängselskatt. Vem försöker (s) lura? Vi har redan gjort den största satsningen i SL:s historia med 750 miljoner mer i år. Det är redan klart att staten kommer att satsa i kollektivtrafiken.

Nu försöker (s) att blanda ihop korten. Carl Cederschiöld har redan varit tydlig till regeringen om att det behövs mer pengar till både drift och investeringar till ny kollektivtrafik i Stockholmsregionen. Om det är mer pengar (s) vill ha till SL har jag mycket svårt att förstå varför de lägger förslag i landstingsfullmäktige om att skära ner SL-trafiken med över 500 miljoner på tre år. Om det nämns ingenting i deras retorik.

tisdag, februari 13, 2007

Fullmäktige beslutade idag att återremittera förslaget om zonsystemet pga oklarheter om ett par gränsövergångar. Kartan på SL:s hemsida motsvarade inte kartan i beslutsunderlaget. Det var väntat att oppositionen skulle klaga på formalia, politiskt väntar vi fortfarande på att den rödgröna sidan ska presentera sina alternativ för kollektivtrafiken.
Något som också var minnesvärt från gårdagen var att min vän och kollega Tyrgils Saxlund avtackades efter ett tjugotal år på Moderaternas förbundskansli. Tyrgils Saxlund har varit ryggraden i moderaterna i Stockholms stad, den som kunnat stadgarna och formalian utan och innan. Men framför allt så känner jag Tyrgils Saxlund som en hedersman med ett mycket stort hjärta. All lycka åt Tyrgils och hans fru Susanne i deras kommande värv!
Igår besökte jag Lidingös kommunalråd Paul Lindquist för att prata Lidingöbanans framtid. Den är som ni vet i stort behov av en upprustning. Vi åt lunch på krogen med det mycket passande namnet "Blå tåget".

fredag, februari 09, 2007

Jag citerar direkt från Stockholmstågs pressmeddelande:

"Stockholmståg har nu kontrollerat merparten av de drygt 400 hjulaxlar på X10-tågen. Trafiken kan därför återgå till normal omfattning de närmaste dagarna. Fredag em: Ytterligare förstärkningståg i rusningstid sätts in. Lördag: Tågtrafiken på sträckan mellan Gnesta - Södertälje återupptas. Måndag: Tågtrafiken på sträckan mellan Nynäshamn - Västerhaninge återupptas. All trafik går därmed i full omfattning.

SL och Stockholmståg har undanröjt de oklarheter som funnits i dokumentation och underhållssystem. Som en extra säkerhetsåtgärd har även en genomgång av hjulaxlarna genomförts."
Ett stort tack till Peter Lundberg och Moderaterna i Farsta som bjöd in mig att tala på deras årsmöte i onsdags. Det var en trevlig kväll och jag fick många intressanta frågor, inte bara om kollektivtrafiken utan även om moderaterna i stort och om landstingets vägval framöver. Lycka till med det fortsatta opinionsarbetet!

tisdag, februari 06, 2007

Nu har SL beslutat att omgående ta samtliga pendeltågsvagnar av typen X10 ur trafik för kontroll. Det är beklagligt att detta drabbar resenärerna. Jag ifrågasätter varför detta inte sköttes korrekt från start. Är det några som behöver en standardhöjning vad gäller tidhållning och säkerhet är det just pendeltågsresenärerna. Jag som förtroendevald kommer att ta upp denna fråga med berörda parter och kräva korten på bordet. Det viktiga nu är att: 1) Snabbt åtgärda problemet 2) Ansvarsrollen är en fråga att lösa mellan SL och Stockholmståg.

Det är tydligt att vi måste förbättra rutiner för att öka kontroll och uppföljning. Det är inte acceptabelt med slarv som drabbar 1000-tals pendlare på detta sätt. Det viktigaste är att återställa trafiken. Det som är bra är att vi har en ny ledning som tar ansvar och jobbar på att snabbt säkerställa trafiken.

måndag, februari 05, 2007

Idag chattade jag och några andra landstingspolitiker på landstingets webbplats; www.sll.se
Det är alltid roligt att skriva och berätta om sin politik. Önskar att vi kunde göra detta oftare. Du hittar en utskrift av hela chatten här; http://www.chatt.sll.se/history.php?id=15
Läste en artikel i Metros inlaga Gringo idag. Min kollega i SLs styrelse Charlotte Broberg var som vanligt bra, men artikeln i övrigt lämnade en hel del att önska. Det handlade om att segregationen skulle öka nu när resans längd får betydelse för priset. Tveksam slutsats, jag tror att det finns annat som slår hårdare mot närförorterna i Stockholm. Med enhetstaxan riskerade (s) att skapa ett b-lag för alla som ville resa kollektivt. Billigt? Visst? Förslummat och eftersatt? Ja, förmodligen. Ett sånt samhälle vill inte jag ha. Det hade varit en segregerande politik. I eftermiddag chattar jag med medborgarna - Hör gärna av er!

fredag, februari 02, 2007

Har lagt till två länkar på min blogglista:

Carl Bildt har börjat blogga på svenska.
Fredrick Federley, en centerpartist som ofta är i hetluften, intressant även när han har fel.
Väl tillbaka efter ett bra seminarium med SL:s ledning och SL:s styrelse på Bergendals kursgård. Vi fick en gedigen introduktion om SL:s olika delar, kommande satsningar och möjligheter att diskutera kommande satsningar. Självklart diskuterades även zonindelningen och det kommande SL Access - två ämnen som jag får många frågor och synpunkter på.