tisdag, januari 30, 2007

Träffade igår Carl Cederschiöld och diskuterade trängselskatter. Tillskottet från dessa kommer väl till pass när det gäller att finansiera en rad angelägna kollektivtrafikprojekt. Samtidigt är läget inte helt optimalt. Vi kommer, det är min bedömning, att behöva ytterligare tillskott när det gäller kollektivtrafikdelen.

Den andra delen i Carl Cederschiölds förslag gäller användarvänligheten. Om vi nu behöver införa detta system för att klara infrastrukturprojekten måste det göras obyråkratiskt och lätt att hantera. Diskussionen fortsätter.

fredag, januari 26, 2007

Idag möts delar av 47-gruppen på World Trade Center i Stockholm. Det är en parlamentariskt sammansatt beredningsgrupp från hela Mälardalsregionen med uppgift att ta itu med en rad problem som till exempel huvudmannaskap, trafikeringe, gemensamma regler och taxor i och omkring Mälardalen.

På dagens möte kommer Mälardalsrådet att redovisa resultatet av en rad intervjuer som har gjorts med gruppens deltagare. Frågorna berör hur vi ska kunna gå vidare i processen när det gäller framtidens kollektivtrafik i Stockholm - Mälardalen. Återkommer med rapport om vad som avhandlades. Trevlig helg!

torsdag, januari 25, 2007

Nya Nynäsbanan - Nu tidigarelägger vi upprustningen

Det är inte varje dag man får tillfälle att tidigarelägga angelägna trafikprojekt, men när det gäller Nynäsbanan har vi tillsammans med våra samarbetspartners gjort en extra insats. Genom ett lån på 250 miljoner från landstinget kan Banverket med flera rusta upp banan, förlänga plattformar, bygga dubbelspår samt modernisera sträckningen på olika sätt.

Insatsen behövs. Sträckningen Nynäshamn-Bålsta har varit hårt prövad av störningar, förseningar och olika logistiska problem. Just denna satsning känns därför speciell - det finns nämligen bara vinnare.

· Människors vardag att kommer att förenklas.
· Pendlingsmöjligheterna kommer att öka
· Regionen får bättre planeringsmöjligheter och kan byggas ut till fördel både för Nynäshamn och omkringliggande kommuner
· Fler kan besöka Nynäshamn och Nynäshamnarna kan göra fler resor, utan krångel och tandagnissel

Jag hoppas att den Nya Nynäsbanan framöver kan bli den starka länk i infrastrukturkedjan som den är tänkt att vara; Det tjänar hela Stockholmsregionen på. Jag tycker att det är extra glädjande att alla parter har kunnat enas om att vi nu sätter fokus på kvalitet.

Det bådar gott inför framtida satsningar och jag ser i detta ett recept och ett kvitto hur det kan fungera framöver.

onsdag, januari 24, 2007

60 miljoner satsas på att förbättra tunnelbanevagnar

På SL:s styrelsemöte igår fattade vi ett beslut som ligger helt i linje med vad vi sagt i valrörelsen om att tågen ska komma i tid. Det handlar om att drygt hundra vagnar som trafikerar tunnelbanesystemets röda och blå linje nu kommer att rustas upp för 60 miljoner kronor i syfte att öka driftsäkerheten.

Vagnarna som renoveras upp är i stort behov av upprustning både vad avser inredning och teknisk utrustning. Det finns underlag som visar på att vi kan öka driftsäkerheten med 20 procent när dessa förbättringar genomförts. Äntligen börjar vi se att vår ekonomiska hushållning kan ge resultat.

tisdag, januari 23, 2007

Idag beslutar SL:s styrelse att satsa 565 miljoner på en ny pendeltågsdepå i Södertälje. Det känns bra - det har verkligen behövts. Den nya depån kommer att skapa förbättrade förutsättningar för pendeltågstrafiken genom att fordonen kan ställas upp, städas och skötas inomhus.

Detta är ett steg i rätt riktning för att göra pendeltågstrafiken på Södertäljegrenen bättre. Satsningen innebär att fordonen skyddas mot vandalisering, nedisning och framförallt får underhållsarbetet mer ändamålsenliga förutsättningar.

torsdag, januari 18, 2007

Det finns många bra bloggar på internet, idag tänkte jag tipsa om en av dem; Lennart Kalderéns blogg handlar om kultur och politik i allmänhet, och då ofta om kollektivtrafiken i Stockholm samt Södertörnsfrågor i synnerhet.

Läs den gärna; http://kalderen.webblogg.se/

måndag, januari 15, 2007

Både och - Inte antingen eller

Nu påbörjar vi samtalen om trängselavgifternas utformning. I det läget kommer jag att ha hela regionens bästa för ögonen, utan låsningar och utan partitaktiska överväganden. Jag tror att man måste ta den här frågan på allvar om man vill åstadkomma verkliga förändringar. Vi måste börja lyssna på stockholmarna och inte låsa fast oss i systemen.

Ledorden bör vara långsiktighet och ansvar – något som inte varit vardagsmat de sista åren. Det har varit TILLFÄLLIGA trängselskatteförsök, TILLFÄLLIGA trängselbussar, folkomröstningar i vissa kommuner och inte i andra, hastigt och illa planerade betallösningar. Det måste bli ett slut på tillfällighetspolitiken.

Min uppfattning är att stockholmarna vill ha en bra och effektiv infrastruktur, och då är det viktigt med både bra vägar och en fungerande kollektivtrafik. Det ena systemet understödjer självfallet det andra. Man behöver därför satsa på båda systemen, och tro mig, det går, om man bara gör det långsiktigt och i samarbete med andra. Men för det krävs ansvartagande och vilja.

Socialdemokraterna, som nu skramlar om att alla eventuella trängselavgifter ska gå till kollektivtrafiken, har varken åstadkommit en bra vägstruktur eller en fungerande kollektivtrafik under sina år vid makten. De hävdar att man måste välja, men om man frågar vad de är mest stolta över av de senaste årens politik - utbyggnaden av vägnätet i Stockholm eller kundnöjdheten i kollektivtrafiken så blir svaret tystnad.

Att sätta upp tullar för att tvinga folk till kollektivtrafiken är inte så svårt, det är den kortsiktiga vägen.

Att införa tillfälliga bussar och låga enhetstaxor under valår och efter valårets slut minska anslagen med en halv miljard på tre år - så som socialdemokraterna vill, det är den enkla vägen.

Vårt mål är att människor ska kunna välja att åka kollektivt eller med bil för att det är det sätt som passar dem bäst, utifrån miljömässiga, ekonomiska och praktiska skäl. Inte för att alla andra alternativ är sämre. Stockholmarna förtjänar mer än bara tillfälliga lösningar på "antingen/eller". De förtjänar långsiktiga lösningar på "både/och".

torsdag, januari 11, 2007

Upplevd kvalitet i kollektivtrafiken

Några kanske har sett SL:s rapport om kundnöjdheten de senaste åren, eller rättare sagt missnöjdheten. Det får mig att göra ett par reflektioner.

Tryggheten: Endast 29 procent av kvinnorna känner sig trygga på väg till och från pendeltåget på kvällar och nätter. Det är en orimlig siffra. Något bättre är den upplevda tryggheten i vårt tunnelbanesystem och när man ställer frågan till männen, men det räcker naturligtvis inte. Det är de som upplever otryggheten som störst vi ska utgå ifrån.

Att det är rent och snyggt är viktigt: Tyvärr ger även här pendeltågsresenärerna det sämsta betyget. Endast 49% är nöjda med den invändiga rengöringen, medan 54% är nöjda med rengöringen av stationer och hållplatser.

Till glädjeämnena hör kanske resenärernas betyg på personalens bemötande. Där resenärerna möter personal direkt på tågen är också man också mest nöjd. Ofta är det bristen på information som man retar sig på. Endast 44% är nöjda med informationen vid driftstörningar.

Vad vill jag komma med detta? Jo, att detta är det som den gamla styrelsen har att lämna över till den nya styrelsen som nu tillträdde den 1 januari 2007. Det är ett lågt betyg till den gamla regimen och samtidigt en stor utmaning för oss nya att ta tag i.

Vissa menar att det kommer att bli tufft och det håller jag med om. Vi kommer att behöva fatta en rad beslut för att återställa SL:s förtroende bland allmänheten. men det är inte omöjligt.

Med den kompetens vi har hos våra entreprenörer och vår personal på SL så finns det hopp. Som undersökningen också visar kan man vända trenden. Vi har fortfarande tid på oss att rätta till misstagen.

Jag är glad över att vi nu har tagit beslutet att skjuta till nya medel till kollektivtrafiken. Vi ser också att den gryr en ny förståelse hos Banverket att kollektivtrafiken är ett ansvar inte bara för Stockholm utan för hela nationen. Vår infrastruktur påverkar hela trafiknätet, på samma sätt som Banverkets trafik med fjärr- gods och regionaltåg påverkar våra tidtabeller och vår drift.

Målen står kvar: Målet är 75% nöjda bussresenärer år 2010, 90% nöjda resenärer på våra lokalbanor 2010, 70% nöjda pendeltågsresenärer 2010 och 75% nöjda tunnelbaneresenärer 2010.

tisdag, januari 09, 2007

Enhetstaxan och den nya zonindelningen

Idag beslutar SL:s styrelse om enhetstaxan och den nya zonindelningen. Beslutet blev inte taget på förra mötet och därför förväntar jag mig en hel del frågor kring detta även denna vecka. Frågor, påståenden och fakta. Själv tänker jag hålla mig till fakta.

Beslutet är en del av vår ambition att genomföra en rad offensiva förbättringar för att ge SL rätt förutsättningar att klara sin ekonomi och stockholmarnas kollektivtrafik på lång sikt. Visst, enhetstaxan var ett bra valtrick från socialdemokraterna, men det dränerade SL:s ekonomi. Och kontanthanteringen har inte bara vi utan facket kritiserat.

Vi måste nu våga tänka framåt!

Genom det nya taxesystemet har vi råd att göra den största satsningen i SL:s historia med hela 750 miljoner kronor extra nästa år. Mot vårt förslag står socialdemokraternas nedskärningar med över 500 miljoner på tre år.

Vi kommer genom detta beslut att genomföra den politik vi gick till val på; Tåg och bussar ska gå i tid och resenärer och personal ska vara trygga i kollektivtrafiken.

I detta sammanhang vill jag påpeka att påståendena om ett kontantpris på upp till 90 kronor. Det saknar grund, och det blir aldrig dyrare än 40 kronor (24 kr för barn, ungdomar och pensionärer) för en resa om man förköper sina kuponger.

Majoriteten av alla resor sker inom en zon och för dessa resor innebär det en höjning från 18 till 20 kronor med förköpta biljetter. Varken mer eller mindre.

Syftet med den nya taxan är:
- att få en mer rättvis taxa (det ska kostar mer att åka långt och mindre att åka kort),
- att få ökade intäkter till SL (pengar som behövs för att behålla trafiken, vi satsar 750 Mkr mer nästa år),
- att minska kontanthanteringen i SL-trafiken (vilket minskar rånrisken).

Allvarligt talat. Kontanthanteringen i våra bussar och tåg ökar bara rånrisken och därmed osäkerheten i kollektivtrafiken. Det är också ett omodernt sätt att hantera resor. Att vi nu inför ett system med flera zoner är bara ett första steg mot vårt nya system som är på väg att införas framåt 2007-2008, det så kallade SL-Access. Med det systemet kommer vi att slippa diskussioner om zoner då såväl resans längd, tidsdifferentiering, ”trohetsrabatter” och takpris kommer att räknas ut automatiskt.

Jag känner att det nu är viktigt att vi inte spelar på socialdemokraternas planhalva och att vi med en ny VD vid rodret kan vända SL:s neråtgående popularitet. Kvaliteten måste alltid sättas i centrum.

torsdag, januari 04, 2007

Laser SvD via internet pa Fedex i Boston. Jag blev idag mycket glad nar jag laste Svds intervju med justitieminister Beatrice Ask hon genomfor nu en av de viktigaste forandringarna inom rattspsykiatrin pa lange.

Den viktiga forandringen ar att regeringen vill införa villkorlig utskrivning för brottslingar som dömts till rättspsykiatrisk vård. En frigiven patient som missbrukar eller inte tar sin medicin ska kunna tas in igen.

Det ar bra att alliansregeringen genomfor de utlovade reformerna sa snabbt som mojligt. Manga av oss har i olika roller framfort dessa forslag under de senaste aren, nu genomfors de.
Bra jobbat Bea!

Vill Du lsa mera anvand denna lank: http://www.svd.se/dynamiskt/inrikes/did_14356410.asp

måndag, januari 01, 2007

Gott Nytt Ar!

Ja i Sverige ar det redan 2007, sa Gott Nytt Ar pa Er alla. Har i Dorset Vermont Usa har vi just bara borjat forberedelserna for att fira Nyar. Det blir min systers familj mina syskonbarns amerikanska kusiner och Jens och Jag.

Idag sa vart det - 10 grader pa mogonen + 5 mitt pa dagen ett par centemeter sno, nu borde det vara manga dm sno har, solen sken och varmde som den kan gora i mars hemma i Stockholm. Harligt med ljus, det som vi saknar sa mycket i Sverige denna tid pa aret.

Nu ar det bara att satta fart nar vardagen borjar igen for att infria alla de loften som gjorde att vi fick fortroendet att styra Stockholms stad, Stockholms lans landsting och inte det minst viktiga att Sverige styrs av en alliansregering.

Innan vi ar ater hemma i sverige blir det nagra dagar i Boston. Det ar en stad dar politikerna for 15 ar sedan fattade beslut om att bygga kringfartsleder. Nu de finns pa plats. Det ar nagot det ar dags for oss i Stockholm att ta efter.
Jag hoppas 2007 blir aret nar vi kommer till skott med beslut om utbyggnad av framtida kollektivtrafik och vagar. Skall bli spannande att se nasta ar vid denna tidpunkt hur vi lokala politiker och foretradare for staten lyckats under Carl Cederschiolds ledning med fatta de nodvandiga besluten. Vi far inte misslyckats sa enkelt ar det!