fredag, december 29, 2006

Nu är det dags att gå från ord till handling

Hans Rodes utredning om Tredje spåret / Citytunneln som presenterades idag var en av de sista pusselbitarna som behövdes för att få en samlad bild av läget. Underlaget finns – nu måste analysen av finansieringen klaras av, och vi är beredda att dra vårt strå till stacken. Stockholm lider av växtvärk och har stora behov av en bättre infrastruktur.

Rodes utredning öppnar också för samtal om regionens trafiklösningar mellan regeringen, stockholmsregionen och hela Mälardalen. Stockholms infrastruktur är ett nationellt ansvar. Om Sverige ska växa behöver vi få bort flaskhalsar och hinder. Därför behövs mer pengar till nya spår i Stockholm. Allt detta är positivt.

Det är nu förhandlingsmannen Carl Cederschiölds uppdrag att fortsätta förhandlingar mellan alla berörda parter för att hitta lösningar på stockholmsregionens infrastruktur såväl spårtrafik som vägar.

söndag, december 24, 2006

God Jul onskar jag Er alla!

Nar jag skriver detta ar det julafton i Sverige men i Dorset Vermont USA dar jag firar jul och nyar ar det fortfarande den 23 december.

Det amerikanska tangentbordet gor att jag har problem med prickar och ringar dar det skall vara det over bokstaverna.

December har varit en hektisk trafikpolitisk manad. har kommer nagra summerande tankar.

Nya taxor för storsatsning på bussar och tåg i tid

Som Du säkert har läst i tidningarna så kommer vi att genomföra en rad offensiva beslut för att ge SL rätt förutsättningar att klara sin ekonomi och stockholmarnas kollektivtrafik på lång sikt.

Genom det nya taxesystemet har vi råd att göra den största satsningen i SL:s historia med hela 750 miljoner kronor extra nästa år. Mot vårt förslag står socialdemokraternas nedskärningar med över 500 miljoner på tre år.

Vi kommer genom detta beslut att genomföra den politik vi gick till val på; Tåg och bussar ska gå i tid och resenärer och personal ska vara trygga i kollektivtrafiken.”Fram till dess att ett nytt prissystem kan träda i kraft så återgår SL till ett zonbaserattaxesystem.

För att säkerställa att SL får tillräckliga intäkter höjs priset på 30-dagarskortet för fullbetalande till 620 kronor från 1 april.”I detta sammanhang vill jag påpeka att påståendena om ett kontantpris på upp till 90 kronor saknar grund, och att det aldrig blir dyrare än 40 kronor (24 kr för barn, ungdomar och pensionärer) för en resa om man förköper sina kuponger. Majoriteten av alla resor sker inom en zon och för dessa resor innebär det en höjning från 18 till 20 kronor med förköpta biljetter.
Syftet med den nya taxan är:- att få en mer rättvis taxa (det ska kostar mer att åka långt och mindre att åka kort), - att få ökade intäkter till SL (pengar som behövs för att behålla trafiken, vi satsar 750 Mkr mer nästa år), - att minska kontanthandteringen i SL-trafiken (vilket minskar rånrisken). Med en ny VD vid rodret skall SL:s neråtgående popularitet stoppas.Nu galler trygghet i kollektivtrafiken, pålitlighet och tillgänglighet. Kvaliteten måste alltid sättas i centrum.

tisdag, december 19, 2006

Idag tillsatte SL en ny VD. Det är leverans av utlovade tjänster som gäller för SL och tillsättningen idag är ett stort steg i rätt riktning mot att förbättra kvaliteten för koncernen. Ingemar Ziegler är en oerhört kompetent och professionell VD, och vi är glada att se honom i den här nya rollen.

Vår främsta utmaning blir att vända den negativa trend som tidigare spökat vad gäller tillförlitlighet och trygghet i resandet. Mycket av det arbete som tidigare har lagts ner på marknadsföringen av SL har varit bra men nu krävs det som sagt var fokus.

Ingemar Ziegler är rätt man för att hantera det uppdraget.

fredag, december 15, 2006

Ledarskap

Budgeten i landstinget har nu klubbats av fullmäktige och nu återstår det tuffa arbetet med att leverera en god kollektivtrafik. Tack och lov är vi väl förberedda inför det arbetet. Vi satsar nästa år 750 miljoner kronor mer än innevarande år på att åstadkomma högre kvalitet och effektivare trafikutövande för våra resenärer. Det är leverans av utlovade tjänster som gäller som mål när den borgerliga alliansen tar över ansvaret för kollektivtrafiken.

Kollektivtrafiken har tidvis varit kaotisk, det är bara att konstatera. Resenärerna har varit missnöjda och SL har gått med ett stort underskott. Det handlar om tidhållningen men också om att förbättra informationen när väl schemat spricker. Ingenting är så frustrerande som att stå på en plattform utan att veta vad man ska säga när ens vänner, arbetskamrater, nära och kära ringer och vill veta när man kommer fram.

Jag har personligen fått ta emot mängder av brev som vittnar om fel och problem i systemet, men också om ointresset från de styrande. Vi har därför känt ett behov av att diskutera SL:s framtida organisation och uppdatera våra egna mål för verksamheten. Ett första steg är att rekrytera en ny VD för SL som motsvarar resenärernas framtida krav på utbyggd kapacitet och god tidhållning. Jag är dock helt övertygad om att vi kommer att kunna vända trenden och klara av uppdraget. Det måste vi.

Stockholmarna är värda en bättre kollektivtrafik.

tisdag, december 12, 2006

Dagens budgetdebatt om kollektivtrafiken blev mycket avslöjande.

(Rapport från landstingsfullmäktiges budgetdebatt)

Vi inom alliansen visade på punkt efter punkt hur socialdemokraterna misslyckats med kollektivtrafiken. Efter fyra år med socialdemokrater vid spakarna får kollektivtrafiken underkänt av resenärerna. Tre av fyra är missnöjda med tidspassningen. Det är det sämsta betyget någonsin.

Det har också blivit sämre standard och trängre i tunnelbanan. Allt fler känner sig otrygga när de reser ensamma på kvällar och helger, det vet både ni och jag.

Men, vänner, det räcker naturligtvis inte med att bara konstatera att vänsterblocket lämnat rimlighetens arena, det har väljarna redan gjort, vi måste nu visa på våra förslag. Det är nu vi har chansen att förbättra kollektivtrafiken.

Det är en stor uppgift. Tack och lov vet jag att det finns mycket kompetent folk hos våra anställda och hos våra entreprenörer som sköter trafiken.

Det här är våra mål för den kommande mandatperioden. Hör gärna av er till mig om idéer kring detta:

Vi vill att tågen ska gå i tid – Vi måste kunna lita på SL.

Vi vill att det ska vara tryggt i trafiken – både för resenärer och personal.

När Stockholm växer måste också SL växa.

Sämst i debatten, tillåt mig att säga detta, var en (s)-ledamot med ganska mycket erfarenhet som ägnade flera anföranden åt att kritisera centern (som för övrigt inte hade någon talartid kvar och kunde bemöta påståendena) för något som stod på deras hemsida, men inte i deras plattform. Detta när socialdemokraterna själva vill genomföra besparingar på SL med en halv miljard på tre år. Tala om prioriteringar i debatten. Raljant eller oansvarigt, välj själva.

Imorgon blir det sjukvårdsdebatt!

fredag, december 08, 2006

Den här veckan har varit hektisk men intressant. I måndags deltog jag i min egenskap av trafiklandstingsråd i ett seminarium om säkerhet i kollektivtrafiken, arrangerat av Connex i samarbete med London Underground.

Andy Barr, chef vid London Underground berättade initierat och personligt om bombattentatet i Londons tunnelbana och hur lednings- och krishanteringsrutinerna fungerade under händelsen. Hur hanterar man egentligen en händelse som påverkar miljontals människor, både människor som varit närvarande men också de som känner otrygghet och osäkerhet i samband med en sån händelse. Vi behöver nog se över hur vi själva hanterar dessa frågor.

Anställde i veckan två nya medarbetare. Jag hade turen att kunna locka över Hans-Erik Malmros till landstingets trafikrotel som förste landstingsrådssekreterare. Hans-Erik är en av våra mest kompetenta trafikexperter med lång erfarenhet av landstingsfrågor. Roligt! Han kommer att tillföra mycket energi och kunskap om kollektivtrafiken.

Samtidigt med Hans-Erik kom även Håkan Filipsson, en duktig kille som tidigare arbetat på Moderaternas förbundskansli. Han kommer att bevaka Färdtjänstnämnden och bistå trafikroteln med underlag och ärendebevakning.

En av höjdpunkterna denna vecka var i övrigt julmiddagen på Wenner-Gren Center. Trevlig personal, god mat och en fantastisk utsikt gjorde kvällen minnesvärd.

måndag, december 04, 2006

Äntligen stopplagen i hälso- och sjukvården avskaffas!

Bra jobbat Göran Hägglund.

Redan i början av 2007 kommer ett lagförslag från regeringen som avskaffar stopplagen.

På DN.Debatt idag skriver socialminister Göran Hägglund bl.a. " Väljarna underkände den stopp och belägg-politik som den förra regeringen stod för. De nya politiska förutsättningarna som regeringsskiftet gav skapar möjligheter att ta ett kliv framåt för bättre villkor för sjukvårdsjukvården att möta framtidens utmaningar."

Socialminister Göran Hägglund fortsätter: Vinst i vården är inget problem. I dag skickar vi ut förslaget om stopplagens avskaffande i sjukvården på remiss och i början av nästa år lägger regeringen fram en proposition. Därmed slopas kravet på att verksamheten ska drivas utan syfte att ge vinst. Så länge vårdgivarna följer lagen är vinst i vården inget problem.

Samtidigt upphävs förbudet att vården uteslutande ska bedrivas med offentlig finansiering.

En tredje förändring är att landsting måste ha möjlighet att besluta om avknoppning av verksamheten.

Dessutom avskaffas kravet att varje landsting ska bedriva verksamhet vid minst ett sjukhus. Landstingen ges nu ökad möjlighet att överlåta driften av en viss verksamhet till någon annan, skriver socialminister Göran Hägglund

Jag tycker Du skall läsa hela artikeln på DN. Debatt: http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=569

söndag, december 03, 2006

SVT: s Castrosatsning i igår en hyllning som var totalt oförsvarbar. Varför skall man lyfta fram en enpartistat och diktatur som Kuba och dess ledar som det vore något berömvärt. När det istället är så att massor av människor på Kuba och runt om i världen fallit offer kommunismen.

Svd: s ledare igår hade rubriken hellre en tyst minut än SVT: s fyra timmar. Jag tycker detta sammanfattar på ett bra sätt vad det handlar om.

När jag sedan läste ett uttalande av ordförande i Svensk-kubanska föreningen Martin Österlin så undrade man om det är sant.
Han säger - Det är bra att tv visar dokumentärer om hyllade ledare, precis som Kennedy och Churchill.
Ja men Martin Österlin det är en väldig skillnad mellan ledare i demokratier valda av sitt folk i fria val och kommunistiska diktatorer i enpartistater.

När skall kommunismen hamna på samma gamla soptipp som nazismen där den hör hemma.

fredag, december 01, 2006

I samband med Världsaidsdagen idag 1 december har vi i den nya borgerliga majoriteten i Stockholms läns landsting uppmärksammat målet för landstinget att halvera antalet nysmittade av HIV i Stockholmsregionen till 2016.

För att nå målet krävs kraftfulla insatser från politiskt håll. En första insats från den nya majoriteten i landstinget är att säkerställa att den tidigare nedläggningshotade Venhälsan får fortsätta att utveckla sitt framgångsrika arbete i kampen mot HIV. Vi föreslår i budget för 2007:

·att Venhälsan får ytterliggare fyra miljoner kronor för sitt preventiva arbete och för behandlingen av patienter med HIV.

· att Venhälsan får ett eget uppdrag av landstinget för att testa sexuellt överförbara sjukdomar. I uppdraget ingår även att erbjuda homo- och bissexuella som drabbats av HIV ett medicinskt och psykosocialt omhändertagande.

·att Venhälsan skall vara lokaliserad centralt i Stockholm för att patienter och personer som vill testa sig mot HIV med lätthet kan ta sig dit

Vi visar i budgeten att offensiva insatser krävs för att nå målet att halvera antalet nysmittade. Venhälsan är en av de verksamheter som skall hjälpa oss att se till att målet uppnås därför skall deras arbete utvecklas inte avvecklas.

Detta kan vara en bra början för att antalet som smittas av hiv blir så få som möjligt.